Alkema Kwekerijen heeft voor elke plantengroep eigen kleur

Alkema Kwekerijen in Wervershoof kweekt en distribueert vaste planten. Het bedrijf heeft groene vierkante 5 liter-potten en een verkoopconcept met etiketten in zes kleuren. Donkergeel is bijvoorbeeld voor de vlinderlokkers.

Alkema+Kwekerijen+heeft+voor+elke+plantengroep+eigen+kleur
© John Oud

De vaste planten van de Alkema Kwekerijen, in P9- en C5-potten, gaan naar heel Europa. De eigenaren, de broers Sander en Walter Alkema, verrichten alle commerciële activiteiten. Walter is verantwoordelijk voor exporteurs, Sander houdt zich bezig met hoveniers en tuincentra. 'Wij onderscheiden ons met onze vierkante 5 liter-potten. Daarvan passen er 21 op een laag, bij ronde potten 15 tot 17', legt Sander uit. 'Logistiek is dat een groot voordeel.'

Bij Alkema Kwekerijen zijn zeven dagen in de week medewerkers actief: in het voorjaar en de zomer zo'n vijftien, in de andere seizoenen vier. Op het bedrijf wonen vier Polen in een wisselende samenstelling. Eén van hen fungeert als chef en regelt extra personeel als dat nodig is.

De broers zitten zelf veel langs de weg. 'We kopen jonge planten in. Maar we werken voor het grootste deel met eigen stekken, die ontstaan door landplanten te delen. Door onze eigen planten als uitgangsmateriaal te gebruiken weten we alles over hun gedrag, uiterlijk en winterhardheid', vertelt Alkema.

Jongeren willen kant-en-klaar producten die ze weggooien als ze uitgebloeid zijn

Sander Alkema, plantenkweker in Wervershoof

Continuïteit waarborgen

De kwekerij levert jaarrond aan tuincentra. 'Tuincentra zijn een verzadigde markt. Daarom hebben we ons eigen transport, zodat we zelf aan de poort staan en weten wat er bij onze klanten gebeurt. Onze handelsvoorwaarden zijn transparant. En 'een man een man, een woord een woord' is ons principe', vertelt de ondernemer.

'Wij laten planten telen op contract, net zoals wij dat andersom doen voor andere kwekers. We gaan voor de beste kwaliteit door samenwerking en groeien zo samen verder. Daardoor kunnen we continuïteit waarborgen en hebben we steeds meer groothandels als klant. Langzamerhand zijn we meer handelaar dan kweker.'

De kwekerij lift mee met de vraag uit de markt. 'De markt is onvoorspelbaar, daar zitten we bovenop. Wat nu actueel is, kan over drie jaar niet meer in de winkel staan. Siergrassen hingen er een paar jaar geleden een beetje bij, daarna werd het een hype. De grootste hausse is nu wel voorbij, maar we verkopen nog steeds veel Miscanthus', zegt Alkema. 'Dat vergt een goede planning. Nadat je een landplant gedeeld hebt, duurt het twee tot drie jaar voordat je een product hebt dat je kunt verkopen.'

Scherp wegzetten

Het bedrijf levert zo'n 25 procent van zijn producten aan andere kwekers en 75 procent aan tuincentra. 'We streven ernaar om nog meer aan tuincentra te gaan leveren. We willen onze producten daarom redelijk scherp wegzetten. Dat moet met marges die voortdurend onder druk staan.'

De broers hebben een concept bedacht waarbij ze tuincentra een groot assortiment aanbieden met één scherpe inkoopprijs. 'Die kunnen de planten daardoor ook scherp verkopen, met bijvoorbeeld vijf stuks voor een bepaalde prijs. Dat is de juiste manier om de afzet te vergroten. Tevens begrijpt de gemiddelde consument niet waarom de ene soort in een P9-pot duurder is dan de andere soort.'

De P9-planten zijn vooral voorjaarshandel, van half februari tot de zomer. 'Daarna verkopen we met name planten in C5-potten, zoals de Brunnera. We zorgen ervoor dat tuincentra hun tafels altijd vol kunnen hebben met ons assortiment. Daarom verkopen we sinds een aantal jaren ook kerstbomen', zegt de ondernemer.

'Je ziet dat het consumentengedrag verandert. Vroeger gingen onze siergrassen in grote potten de tuin in. Tegenwoordig is er sprake van een impulshandel. Vooral jongeren willen kant-en-klaar producten die ze weggooien als ze uitgebloeid zijn.'

Thema's

Om daaraan tegemoet te komen heeft Alkema Kwekerijen samen met Stardesign kleuretiketten in zes thema's ontworpen voor hun 500 vaste plantensoorten in het P9-assortiment. Lichtgeel zijn de voorjaarsbloeiers, donkergeel de vlinderlokkers, blauw de rotsplanten, groen de bodembedekkers, rood de zomerbloeiers en bruin de grassen, kruiden en varens.

'Op een verkooptafel van 5 vierkante meter kan een tuincentrum wel 44 soorten kwijt', zegt de kweker. 'We leveren daarbij totaalbanners met thema-indeling, maar ook aparte banners per thema, zodat een tuincentrum keuzemogelijkheden heeft bij de tafelindeling. Zo kan de consument in één oogopslag onderscheid maken tussen de verschillende thema's.'

De klanten zijn enthousiast. 'Consumenten zoeken hierdoor meer en doen minder impulsaankopen. Vorig jaar hebben we dit concept op de markt gebracht na een aantal pilots. We hebben er een aantal nieuwe klanten aan overgehouden.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 4°
    20 %
  • Woensdag
    10° / 6°
    5 %
Meer weer