ZLTO kritisch op stikstofdoelen per natuurgebied in Noord-Brabant
ZLTO zet grote vraagtekens bij de nieuwe stikstofdoelen per Natura 2000-gebied die provincie Noord-Brabant wil toevoegen aan de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS). 'De BOS legt eenzijdig de maatregelen bij de Brabantse landbouwbedrijven neer.'
Provincie Noord-Brabant heeft per Natura 2000-gebied het stikstofdoel bepaald op basis van de verwachte effecten van de bestaande maatregelen. Het eerdere generieke doel dat de helft van die gebieden in 2030 onder de kritische depositiewaarde (KDW) moet uitkomen, vindt de provincie niet concreet genoeg.
ZLTO-bestuurder Angelique Huijben wist dat de specifieke stikstofdoelen in Noord-Brabant op de politieke agenda stonden, maar zet er wel vraagtekens bij. 'Hoe het bepalen van die gebiedsdoelen is gegaan, is mij totaal onduidelijk', reageert ze. 'Het is essentieel dat het om landelijke instandhoudingsdoelen gaat en dus niet per gebied, per plantensoort nieuwe doelen. Daarom is het dan ook van belang dat het om landelijk beleid gaat.'
Naar eigen zeggen begint de provincie deze nieuwe aanvliegroute 'om Brabant open te houden en ruimte te bieden voor wonen en ondernemen'. Door te kijken naar de individuele beschermde natuurgebieden maakt de provincie het doel van de stikstofaanpak concreter.
Grote farce
Volgens Huijben wordt duidelijk gesteld dat het stikstofdoel haalbaar en evenredig moet zijn en juridisch te borgen. 'Maar dat laatste is met het Brabantse stallenbeleid niet te realiseren. Dat is tot nu één grote farce omdat er geen enkele vergunning wordt afgegeven.'
De provincie wil de aanvullende maatregelen opnemen in een nieuwe versie van de BOS. Maar ook daarover is de ZLTO-bestuurder niet te spreken. 'De BOS legt eenzijdig de maatregelen bij de Brabantse landbouwbedrijven neer, omdat dit het enige instrument is wat de provincie naar eigen zeggen zelf kan beïnvloeden. Wij delen die mening niet. Bovendien is dat onrechtvaardig. Wij vinden dat alle sectoren, dus ook consumenten en buurlanden, evenredig moeten bijdragen aan het verlagen van de stikstofemissie. Voor tegenvallers in andere sectoren kan de provincie landbouwbedrijven niet verantwoordelijk houden.'
KDW geen rode lijn
Huijben ziet één lichtpuntje in de nieuwe stikstofkoers van provincie Noord-Brabant. 'Positief is dat de provincie nu eindelijk erkent dat het niet meer noodzakelijk is om de KDW te halen. Logisch overigens, want die is simpelweg niet haalbaar. Daarnaast is het belangrijk dat stoppers via de voordeur kunnen stoppen en er voldoende perspectief gloort voor de blijvers.'
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant bespreken binnenkort de 95 procentversie van de BOS 2.0 met Provinciale Staten en maatschappelijke partners. Ze stellen deze in december definitief vast.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
T7.220 Auto Command CVT
Gebruikt, € 45.000
-
Kuhn GF 8703
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6R 150 CommandPro (BS) #30129
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH PUMA 160 CVX
2014, P.O.A.
Vacatures
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag11° / 9°15 %
-
Zaterdag9° / 7°50 %
-
Zondag9° / 6°95 %