Start landelijke promotiecampagne biologisch voedsel voor consumenten
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) begint vrijdag met een campagne biologisch voor consumenten. Met de campagne informeert het ministerie consumenten over de voordelen van biologisch voedsel en de betekenis van het Europees biologisch keurmerk.

De consumentencampagne maakt deel uit van het Actieplan Biologisch dat minister Piet Adema van LNV eerder presenteerde. Hierin spreekt Nederland de ambitie uit dat het landbouwoppervlak voor biologische landbouw in 2030 is gegroeid naar 15 procent. Op dit moment is dit nog 4,5 procent. Om de omschakeling naar biologische en natuurinclusieve landbouw te stimuleren, is sinds vorig jaar in totaal 26 miljoen euro miljoen beschikbaar. Ook is vorig jaar 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor ondersteuning van een marktprogramma.
Verder werkt het ministerie van LNV samen met ketenpartijen, zoals supermarkten en boeren, aan verschillende projecten om de marktontwikkeling te stimuleren. De sector en het bedrijfsleven zijn ook nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze consumentencampagne.
Biologische landbouw speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de landbouw, zegt Adema. 'Natuurlijk hoeven niet alle boeren biologisch te worden. Maar voor boeren die dit wel zijn of die dit willen worden, moet er ook voldoende vraag naar biologisch zijn. Daarom starten we een campagne om de verkoop van biologische producten te vergroten en consumenten beter te informeren over de voordelen van biologisch.'
Bekendheid verbeteren
Vorig jaar voerde het ministerie van LNV een gedragsonderzoek uit, waaruit bleek dat consumenten 'uit gewoonte' niet voor biologisch voedsel kiezen. Ook de prijs, of iemand zichzelf identificeert als iemand die biologisch koopt en de sociale norm bleken belangrijke factoren. Verder gaven consumenten die op dit moment geen biologische producten kopen aan dat ze de voordelen van biologische producten niet overtuigend of onderscheidend genoeg vinden om de hogere prijs te rechtvaardigen.
Daarnaast liet een onderzoek van de Algemene Rekenkamer zien dat de bekendheid van het keurmerk Biologisch onvoldoende was en dat meer inzet nodig is om dit te verbeteren. Met de campagne geeft het ministerie hier gehoor aan door biologisch op een positieve manier onder de aandacht te brengen. De campagne behelst onder meer een commercial op televisie en online. Ook is de website allesoverbiologisch.nl in het leven geroepen om consumenten te inspireren.

Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T5.95 DualCommand
2019, P.O.A.
-
Pottinger schudder 8 elements HIT910
2008, P.O.A.
-
Veenhuis Combi 2000
2001, P.O.A.
-
John Deere Professionele zitmaaier / tuintrekker Z997R (BV) #690365
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager met passie voor biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker gewasverzorging en techniek klimaatkamers
Wageningen University & Research - Wageningen
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Berlikum, Waadhoeke
Weer
-
Woensdag16° / 2°0 %
-
Donderdag19° / 3°0 %
-
Vrijdag19° / 3°10 %