Hoe zorgden broer en zus Van Kessel voor vernieuwing in de melkveehouderij?

Melkveehouders met een idee voor verbetering of vernieuwing krijgen tijdens Dutch Dairy Challenge de mogelijkheid om hun ideeën samen met experts en studenten verder uit te werken tot een kansrijk plan. Aan de keukentafel, in de stal of op de trekker ontstaan vaak de beste ideeën. Alledaags tot ingewikkeld, vaak staan we niet stil bij de waarde van deze inzichten. Hoe uw voorgangers dit deden? U leest het hier.

Hoe+zorgden+broer+en+zus+Van+Kessel+voor+vernieuwing+in+de+melkveehouderij%3F
Dutch Dairy Challenge
© Dutch Dairy Challenge

Oud-deelnemers en tweedeprijswinnaars Harm en Maartje van Kessel uit het Brabantse Mill namen deel aan de challenge door struviet te winnen uit dierlijke mest. Mest wordt hiermee 'opgewaardeerd' tot een hernieuwbare bron van fosfaat. De fosfaatvoorraad op aarde is eindig. Dat maakt dit idee des te waardevoller. In deze video delen ze hun ervaring.




Van ideefase naar een uitvoerbaar plan

Als melkveehouder heeft u te maken met veranderende wet- en regelgeving rondom diverse duurzaamheidsopgaven. Denk aan methaanuitstoot en broeikasgassen, ammoniakuitstoot, biodiversiteitsverlies door intensieve veehouderij, de sociaal-maatschappelijke druk tussen boer en burger, de leefomstandigheden van koeien en zo kunt u er vast meer opnoemen. Door middel van praktische workshops met ervaren experts gaan we samen aan de slag om van uw idee een kansrijk plan te maken om aan deze uitdagingen te werken. Hoe doen we dit?

Tijdens drie workshops in februari, maart en april gaan we aan de slag om uw idee verder uit te werken. Dit gaat u doen samen met uw team dat wij voor u vormen bestaande uit een coach en studenten. Een vernieuwing kan niet zonder vallen en opstaan. Daarom gaat u aan de slag om uw idee te testen. Zo weet u of iets praktisch uitvoerbaar is en wat er nog voor nodig is om tot realisatie te komen.

Maar dat is niet alles. Tijdens de finale in mei maakt een onafhankelijke jury de winnaars bekend. Naast de hoofdprijs van 5.000 euro met een bokaal zorgt Nieuwe Oogst voor mooie publiciteit van u en uw idee.


Gaat u de uitdaging aan?

Bent u melkveehouder of werkt u in de melkveehouderij? Wilt u uw idee werkelijkheid zien worden? Meld u aan via dutchdairychallenge.nl en wie weet bent u een van de geselecteerden. Twijfelt u? Gewoon doen! Het enige risico dat u loopt, is dat uw idee wordt geselecteerd in de voorselectie vanwege het potentieel dat wij erin zien. Wij zijn dan bereid in u te investeren. De challenge is geheel kosteloos.


Dit artikel is gecreëerd door onze kennispartner Dutch Dairy Challenge

Dutch Dairy Challenge

Praktijkinnovatie, dat is waar de Dutch Dairy Challenge in gelooft. Daar waar alle uitdagingen samenkomen, op het boerenerf, daar vind je de kracht van...

Lees verder »

Meer van Dutch Dairy Challenge

Lees ook

Meer artikelen van Dutch Dairy Challenge »

Artikelen over Dutch Dairy Challenge