Consumenten laten biologische producten vaak links liggen
Nederlandse consumenten doen hun boodschappen vrij routinematig en kiezen hierdoor minder voor biologische producten. Daarnaast speelt ook de prijs tegenover de verwachting van kwaliteit van een product een belangrijke rol in een consumentenkeuze. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Consumenten die nu al wel regelmatig biologische producten kopen, hechten veel belang aan een verantwoorde keuze, stelt LNV. Volgens het ministerie zijn gewoontegedrag, zelfbeeld van de consument en de sociale norm de voornaamste bepalers voor het koopgedrag. Voor de aankoop van specifieke biologische producten speelt vaak ook de prijs een rol.
Een meerderheid van de consumenten koopt naar eigen zeggen weleens biologische producten. Een kleine groep doet het regelmatig of bijna altijd: 19 procent koopt vaak biologisch in het algemeen, 16 procent koopt vaak biologische aardappelen en 20 procent koopt vaak biologische melk. Ongeveer 20 procent denkt dat ze in de komende maanden waarschijnlijk vaker biologische producten kopen dan nu. Dit betreft vooral mensen die al regelmatig biologisch kopen.
Intentie
Uit het onderzoek blijkt verder dat de intentie om vaker biologisch te kopen laag of zelfs afwezig is bij consumenten die nooit biologisch kopen. Daarnaast is het wel of niet kopen van biologische producten een kwestie van zelfbeeld: past het huidige imago van het kopen van biologische voedsel bij hoe ik mezelf zie?
Consumenten die aangeven nu geen biologische producten te kopen, vinden de voordelen van biologische producten niet overtuigend of onderscheidend genoeg. Het biologische keurmerk is het enige duurzame voedselkeurmerk waar een wettelijke basis aan ten grondslag ligt. Het ministerie ziet het dan ook als haar taak het belang van biologische productie en daarmee de voordelen voor biologische producten beter uit te leggen.
Aanleiding voor LNV voor het onderzoek was het 'Actieplan biologisch'. Onderdeel hiervan is dat de biologische landbouw een volwaardig deel van de voedselmarkt moet worden en dat bioboeren de koplopers van de duurzame landbouwtransitie zijn. Voor 2023 en 2024 is in totaal 26 miljoen euro vrijgemaakt om de omschakeling naar biologische- en natuurinclusieve landbouw te stimuleren.
Marktontwikkeling stimuleren
Daarnaast is er in juni voor ondersteuning van een marktprogramma 50 miljoen euro beschikbaar gesteld tot 2030. Naast dit gedragsonderzoek werkt het ministerie samen met ketenpartijen, zoals supermarkten en boeren, al aan diverse projecten om de marktontwikkeling te stimuleren. Deze worden de komende periode verder uitgewerkt. 'Het doel van 15 procent biologisch landbouwareaal in 2030 moet wel haalbaar zijn', concludeert LNV.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Pottinger Novacat 301AM ED PRO
2023, P.O.A.
-
RS330 VRF
Gebruikt, € 750
-
Kuhn GF 10802-T
2012, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (HA) #60810
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %