Goed bedrijfsplan cruciaal voor melkveehouderij; denk in scenario's

Een slecht financieringsplan kan een bedrijf de das omdoen. In andere sectoren gebeurt dat allang, maar de melkveehouderij kende tot voor kort amper diepe dalen. Marktdirecteur agro Lubbert van Dellen van Flynth benadrukte maandagavond in een webinar van Nieuwe Oogst en Rabobank dat het belangrijk is daar als melkveehouder wel op in te spelen. Niet alleen door te zorgen voor een realistisch plan, maar ook door te werken met scenario's.

'In andere sectoren, zoals in de akkerbouw en intensieve veehouderij, zie je dat ondernemers met matige plannen onderuit zijn gegaan. Daar zie je pieken, maar ook dalen. Zit je klem in een diep dal, dan word je anders uitgedaagd', stelde Van Dellen tijdens het webinar 'Ondernemen in de melkveehouderij: van idee naar realisatie'.

Bij de melkveehouderij is het inkomen 'nooit supervet, maar wel bijna altijd positief', vervolgt de Flynth-marktdirecteur. 'Dan houdt een ondernemer met een matig plan het ook goed vol. Melkveehouders zijn tot voor kort wel verwend, dat zie je nu anders worden.'

Sectormanager melkveehouderij Marijn Dekkers van Rabobank signaleert dat de spreiding onder financieringsplannen groot is. 'Er zitten goede plannen bij, maar sommige moeten worden vervolmaakt en vooral ook meer eigen worden gemaakt. Sommige ondernemers hebben een goed ondernemingsplan, maar ze weten zelf niet wat erin staat. Ze zeggen tegen de accountant: maak een plan voor mij om mijn plan te realiseren.'

Beeld hebben bij cijfers

Dat is volgens Dekkers een aandachtspunt. 'Het is belangrijk dat de ondernemers een beeld hebben bij die cijfers. Belangrijk is ook dat ze zelf weten: hoe hoog ligt die lat, waar moet ik naartoe?' Van Dellen vult aan: 'Een goed bedrijfsplan onderscheidt zich in de realisatie. Een melkveehouder kan scherp benoemen waarin hij zich wil verbeteren. Hij kan zeggen waarom hem dat gaat lukken en hoe hij dit gaat doen. En hoe hem dat gaat lukken.'

Bij een goed bedrijfsplan is het, naast een goede calculatie, ook belangrijk dat de ondernemers gemotiveerd kunnen aangeven waar ze vandaan komen, waar ze heen willen en wat de volgende stappen zijn om dit te realiseren, stelt Dekkers. 'Maar durf ook zelf aan te geven waar de gevoeligheden zitten waardoor iets wellicht niet haalbaar is en maak een alternatieve route.'

Denk in scenario's, is Van Dellens advies. 'Weet waar je staat als het beter gaat, maar ook wanneer bedrijf slechter draait. Heb je als ondernemer dan ook ruimte om dat op te vangen?'

Begroot in lijn met verleden

Volgens de marktdirecteur van Flynth is het wellicht handig om bij de boekhoudcijfers in het verleden te beginnen. 'Als je bijvoorbeeld ziet dat de voerkosten een verbeterpunt zijn, kun je wel willen dat je bovengemiddeld scoort op die voerkosten, maar dan wordt daardoorheen geprikt. Begroot in lijn met het verleden en zet de accenten waar je in gaat verbeteren en waar je anders gaat acteren.'

Zelf een plan maken is goed, maar toch is een kritische blik niet verkeerd, weet melkveehouder Tjitze van der Velde uit het Friese Ginnum. 'Met hulp van de Rabobank-adviseur heb ik een bedrijfsplan gemaakt. Toen heb er ik toch nog de boekhouder naar laten kijken. Die kijkt weer anders naar het plan en dat leidde tot nieuwe input. Het is daarom belangrijk dat je kritische adviseurs om je heen hebt.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    13° / 7°
    20 %
  • Donderdag
    9° / 9°
    95 %
  • Vrijdag
    8° / 4°
    15 %
Meer weer