Pluimveehouders verkopen eigen producten via 'Kip van Hier'

GroenlandGroup heeft in samenwerking met pluimveeslachterij Esbro en verschillende pluimveehouders in Nederland het concept 'Kip van Hier' in de markt gezet. Vijf pluimveehouders verkopen hiermee hun eigen producten aan huis.

Pluimveehouders+verkopen+eigen+producten+via+%27Kip+van+Hier%27
© Yorben de Lange

Salesmanager Victor van der Werf van GroenlandGroup vertelt dat hij een trend zag ontstaan. 'In de hele agrarische sector zie je dat steeds meer boeren een automaat of boerderijwinkel hebben waar ze hun eigen producten verkopen. Wij wilden pluimveehouders ook die mogelijkheid bieden.'

Samen met Freek Linnenbank, medewerker sales bij GroenlandGroup, heeft Van der Werf het concept 'Kip van Hier' opgericht. Daarmee kunnen pluimveehouders hun eigen producten verkopen via een automaat of winkel. 'Het is voor ons belangrijk om het laagdrempelig te houden. Iedere pluimveehouder die is aangesloten bij Esbro en geïnteresseerd is in het concept, kan zich aansluiten', zegt hij.


Afspraak

Pluimveehouders maken vaak hun interesse voor het concept kenbaar via agrimanager Willem Tel van Esbro. Vervolgens legt Linnenbank telefonisch contact om een afspraak te maken. 'Dat gesprek benut ik voor een kleine kennismaking, zodat ik vast een idee heb wat de pluimveehouder wil en wat de mogelijkheden zijn.'

Het geeft mij voldoening om uit te leggen wat ons werk inhoudt

Jolanda van de Berg, pluimveehouder in Schaijk

De volgende afspraak is op locatie om alles nog eens te bespreken en te vragen of de ondernemers het zeker weten. 'Het is toch een hele stap om zo'n concept op te zetten. De boeren moeten echt investeren in 'Kip van Hier', voegt Linnenbank toe. 'Het werkt voor ons niet om te beginnen met het concept en dat de ondernemers vervolgens na de eerste maand weer willen stoppen omdat ze nog weinig hebben verkocht.'

Volgens de salesmanager en -medewerker van GroenlandGroup is het belangrijk om kleinschalig te beginnen. 'Sommige ondernemers starten met verkoop vanuit huis. Als de zaken goed lopen, openen ze een boerderijwinkel.'


Vijf deelnemers

Intussen hebben vijf pluimveehouders zich aangesloten bij 'Kip van Hier'. Vier van hen verkopen kipproducten volgens de normen voor één ster van het Beter Leven-keurmerk. De vijfde ondernemer verkoopt reguliere kipproducten.

De producten die de ondernemers onder het concept 'Kip van Hier' verkopen komen, zoals de naam al zegt, allemaal van hun eigen kippen. Esbro zorgt ervoor dat de eigen kipproducten terugkomen naar het bedrijf. 'Dat is de kracht van het concept', zegt Van der Werf. 'De klanten weten dat de kippen op deze locatie zijn opgegroeid en kunnen de veehouder daar eventueel vragen over stellen.'

Pluimveehouder Bert Heusinkveld in het Overijsselse Vinkenbuurt heeft een bel bij de automaat hangen. 'Als klanten geïnteresseerd zijn en vragen hebben over het concept, het vlees of de boerderij, dan kunnen ze op de bel drukken. Dat maakt het contact tussen consument en boer veel makkelijker', vindt hij.


Juiste moment

Heusinkveld is al bijna 35 jaar boer en verkocht altijd al kipproducten in grootverpakking. Op een gegeven moment wilde hij eigen kip in kleine hoeveelheden gaan verkopen. Hij kwam precies op het juiste moment met zijn idee bij GroenlandGroup. 'Wij wilden de verkoop van onze producten uitbreiden en GroenlandGroup had het concept op tafel liggen.'

De pluimveehouder is in de pilot van 'Kip van Hier' gestart. Hij begon met de verkoop vanuit huis. 'We hadden een vriezer binnen staan en de klanten moesten aanbellen om producten te kopen. Later kwam de automaat en dat liep gelijk goed.'

De ondernemer vindt dat niet alles wat in de media komt over pluimvee, positief is voor het imago. 'Ik vind het moeilijk om het netjes te verwoorden, maar vaak gaat het over de plofkip en worden we allemaal over één kam geschoren.'


Niets te verbergen

Heusinkveld wil laten zien dat de keten transparant is en dat hij niets te verbergen heeft. 'Wij laten onze kippen naar buiten gaan vanaf dat ze drie weken oud zijn. Ze hebben daglicht, voer op de grond, baaltjes stro om mee te spelen, ze mogen zelf kiezen of ze naar buiten willen. Het is allemaal niet zo stiekem.'

De pluimveehouder heeft 70.000 kippen en slacht eens per twee maanden. 'We hebben gemiddeld 180 klanten per week en moeten dus altijd zorgen dat we genoeg vlees op voorraad hebben. Het levert ons een leuk zakcentje op, maar het is nog best een investering', vindt hij.

Het huisje inclusief stroom en diepvriesautomaat heeft de ondernemer 20.000 euro gekost. 'Ik vind het belangrijker om te laten zien wat we doen en de sector vooruit te helpen dan dat we de hoofdprijs verdienen.' Ook vindt hij het leuk dat klanten terugkomen, omdat ze de producten lekker vinden.


De ondernemer begon ooit met een vriezer aan huis en heeft nu een diepvriesautomaat.
De ondernemer begon ooit met een vriezer aan huis en heeft nu een diepvriesautomaat. © Yorben de Lange

Pluimveehouder Jolanda van de Berg van Wingens Kip in het Brabantse Schaijk sluit zich daarbij aan. 'Het geeft mij voldoening om aan mensen uit te leggen wat ons werk op de boerderij inhoudt.'

In de kantine zit een raam waardoor klanten de stal in kunnen kijken. 'We krijgen veel vragen over hoelang de kuikens in de stal lopen, hoeveel kuikens we houden, hoe het laden werkt enzovoort', zegt Van de Berg.


Praatje maken

De ondernemer heeft er bewust voor gekozen om een winkeltje te beginnen en niet met een automaat te werken. 'Ik vertel mensen graag over mijn werk en de sector. Daarnaast is het gezellig om een praatje te maken en nieuwe mensen te leren kennen', lacht ze.

Op haar bedrijf staan vier stallen met reguliere kip. 'Mensen kennen deze vorm nauwelijks, omdat supermarkten dit vlees niet meer mogen verkopen. Wij willen laten zien dat een reguliere kip ook een goed leven heeft.'


'We streven naar minimaal tien pluimveehouders in 2025'

Salesmanager Victor van der Werf en salesmedewerker Freek Linnenbank van GroenlandGroup merken dat steeds meer boeren geïnteresseerd zijn in het concept 'Kip van Hier'. GroenlandGroup zet zich actief in om het concept te laten groeien. Van der Werf en Linnenbank richten zich vooral op de pluimveehouders. 'Onze doelgroep voor dit concept zijn de ondernemers. Daar willen we ons op focussen en hen willen we ondersteunen', zegt Linnenbank. Het concept onder de aandacht brengen bij consumenten is vooral waar de boeren zich mee bezighouden. 'Wij ondersteunen de ondernemers wel in het stukje marketing en het werven van klanten', legt de salesmedewerker uit. De pluimveehouders kunnen kiezen uit een breed scala aan kipproducten. 'We leveren zowel naturel producten als botproducten, gekruid of gemarineerd, grootverpakking of kleine porties, eigenlijk voor ieder wat wils', zegt Linnenbank. De ondernemers verkopen alleen producten van eigen erf, maar in bepaalde seizoenen zoals de zomer of rondom de feestdagen zoals kerst kunnen ze ervoor kiezen hun assortiment uit te bereiden. 'We verwachten eind dit jaar en begin volgend jaar het aantal ondernemers uit te breiden', zegt de salesmedewerker. Hij heeft met een aantal potentiële pluimveehouders al gesprekken lopen om te kijken of het concept bij hun bedrijf past. De aanvragen vanuit het hele land blijven binnenkomen. 'We willen het concept naamsbekendheid geven onder pluimveehouders', vertelt Linnenbank. Het doel is om komend jaar uit te breiden naar tien pluimveehouders. 'Het liefst vijftien', hoopt Van der Werf.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    7° / 3°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 7°
    90 %
  • Zaterdag
    7° / 5°
    90 %
Meer weer