NVWA stelt geen overtredingen hitteprotocol veetransport vast in 2024

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft deze zomer 155 inspecties uitgevoerd op het dierenwelzijn tijdens veetransporten. Dat blijkt uit een rapport van de NVWA. Bij geen van deze inspecties is hittestress bij de dieren vastgesteld.

NVWA+stelt+geen+overtredingen+hitteprotocol+veetransport+vast+in+2024
© Nieuwe Oogst

Brancheorganisatie Vee&Logistiek Nederland is blij met de uitkomst. 'Dat toont aan dat de extra maatregelen tijdens warme dagen effectief zijn', zegt voorzitter Helma Lodders. Voor het transport van dieren geldt een hitteprotocol dat in werking treedt bij temperaturen vanaf 27 graden Celsius. Het protocol is specifiek gericht op het voorkomen van hittestress bij dieren tijdens transport.

Zo worden transporten gepland in de koelere uren van de dag, zoals 's nachts of vroeg in de ochtend. Daarnaast worden er minder dieren geladen. Tijdens stilstand worden vrachtwagens zoveel mogelijk geparkeerd in de schaduw en krijgen de dieren extra water. Indien nodig kan zelfs de politie worden ingeschakeld om veetransporten langs files te begeleiden.


Vroeger keuren

Een belangrijke ontwikkeling is de introductie van vrachtwagens met airconditioning voor dieren. De NVWA noemt dat een goede zaak. Een belangrijke wens van Vee&Logistiek Nederland is dat de NVWA haar keuringstaken bij extreme hitte eerder op de dag begint, maar concrete afspraken hierover zijn nog niet gemaakt.

Eind september vond er ook een rondetafelgesprek plaats tussen Tweede Kamerleden van de commissie Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en brancheorganisaties. Daaraan namen naast Vee&Logistiek Nederland onder andere de Dierenbescherming en Eyes on Animals deel. Een speerpunt van deze organisaties is hittestress voorkomen.

Ondanks de verbeteringen die afgelopen jaren plaatsvonden in het transport van dieren, noemen beide organisaties de wachttijden bij slachterijen nog te lang. Ook vinden zij dat het klimaat – de temperatuur en luchtvochtigheid – in veewagens beter moet worden gemonitord en op warme dagen de beladingsgraad omlaag moet. Tot slot pleiten zij voor het verlagen van de maximumtemperatuur voor transport van 35 naar 30 graden Celsius.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer