'Beste minister Van der Wal'
Onlangs werd bekend hoe Schiphol, waarvan onze staat de eigenaar is, door u enorm werd bevoordeeld met de stikstofregels en de milieuvergunning. U schoof zelfs het advies van de ambtelijke top terzijde.
Aan de uitslag van de verkiezingen wisten we al dat het demissionaire kabinet weinig vertrouwen meer geniet bij onze inwoners. Dit voortrekken van Schiphol is nieuw bewijs dat er de afgelopen jaren schandalig onrechtmatig met de regels is omgegaan. Nog sterker: in dit geval haalt u als minister voor Natuur en Stikstof bakzeil bij de rechtbank.
Het enige dat u heeft bereikt, is tijdwinst. Daardoor hoeft Schiphol voorlopig niet te krimpen met zijn vluchten. Nee, het kan zelfs uitbreiden. Dit gedrag komt alleen voort uit bestuurders die buigen als een knipmes, als een groot bedrijf aan de deur klopt. De volgende minister mag uw rotzooi opruimen, heel aardig.
Uw partijgenoot minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat wilde Schiphol dwingen tot minder vluchten. Heldhaftig, dacht ik in eerste instantie. Toch zou het zomaar zo kunnen zijn dat hij zijn Amerikaanse ambtgenoot daaraan voorafgaand even belde.
Het beleid van u en minister Harbers is niet bijster geloofwaardig. Nee zeggen en ja doen, waar hebben we dat eerder gehoord?
Grote broer Amerika zou beslist niet met minder vluchten akkoord gaan. Misschien een een-tweetje? Daar komen we niet achter. Feit is wel dat de manier waarop het vervuilende Schiphol moet worden beschermd hemeltergend is.
Minder vluchten zou ten koste kan gaan van de werkgelegenheid. Dat zal best, maar men heeft ook al besloten een nieuwe terminal te bouwen. Kosten: 1 miljard euro. Het beleid van u en minister Harbers is niet bijster geloofwaardig. Nee zeggen en ja doen, waar hebben we dat eerder gehoord?
In de tussentijd worden mensen ziek van de milieuverontreiniging. Tata Steel krijgt een milieubonus van een paar miljard aan staatssteun – per werknemer is dat ongeveer 244.000 euro – voor alle smerigheid die de staalproducent heeft uitgestoten.
Zo'n bedrijf in een dichtbevolkt gebied is niet meer van deze tijd. Nu krijgt het een bak subsidie en het is maar de vraag wat dat gaat opleveren. In elk geval geen belastingcenten, want die betaalt het bedrijf niet.
Beste minister en beste mensen die deze column lezen, het onrecht in Nederland is stuitend. We zullen er met zijn allen veel energie in moeten steken om dat om te buigen. Dat zal niet meevallen, met alle hoge pieten die elkaar de hand boven het hoofd houden. Ik hoop dat de rechter daar niet in meegaat.
Mevrouw Van der Wal, als u later spijt krijgt van uw optredens, dan blijkt toch dat u ook maar een mens bent.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (BS) #60941
Gebruikt, P.O.A.
-
Fella TH 1101 TRANS
2007, € 7.000
-
Kuhn GF 10802-T
2012, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 1026R (WD) #27423
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %