LTO hekelt werkwijze ministerie rond natuurvergunning Schiphol

LTO Nederland is verbolgen over de handelswijze van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bij de verstrekking van een natuurvergunning aan luchthaven Schiphol. De luchthaven is bevoordeeld, terwijl PAS-melders in onzekerheid blijven.

LTO+hekelt+werkwijze+ministerie+rond+natuurvergunning+Schiphol
© ANP

Demissionair minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof heeft de luchthaven van een natuurvergunning voorzien, zonder daarbij rekening te houden met het additionaliteitsvereiste. Dat blijkt uit documenten die deze week openbaar zijn gemaakt.

LTO is niet te spreken over deze gang van zaken. 'Programma Aanpak Stikstof (PAS)-melders die zich altijd aan de wet hebben gehouden en volstrekt buiten hun eigen schuld om niet over een geldige natuurvergunning beschikken, wachten nu al jarenlang op legalisatie. Richting hen blijft het ministerie benadrukken dat het additionaliteitsvereiste het verhindert deze agrariërs en hun gezinnen te helpen', schrijft de organisatie in een reactie.


Met de werkwijze rondom de natuurvergunning van Schiphol blijkt volgens LTO dat er wel degelijk interpretatieruimte en mogelijkheden voorhanden zijn om tot legalisatie over te gaan, als het gevoel van urgentie daarvoor groot genoeg is. 'Wij vragen de minister met klem vanuit ditzelfde gevoel van urgentie voor 2025 met een voorstel te komen om alle PAS-melders en interimmers te legaliseren.'

De belangenbehartiger roept de minister al jaren op een oplossing te zoeken voor de penibele situatie van PAS-melders, interimmers en vrijgestelden. LTO wijst daarbij ook naar eerdere uitspraken van de minister waarin ze heeft aangegeven dat het 'haar hoogste prioriteit' is om PAS-melders te legaliseren.


Vergunningsaanvraag

Van der Wal bevestigt in een schriftelijke reactie dat Schiphol niet aan het addittionaliteits-vereiste heeft gedaan. 'Het ministerie ging er bij de beoordeling van de vergunningaanvraag van uit dat toetsen aan additionaliteit niet nodig was in het geval van extern salderen tussen private partijen, zoals bij Schiphol.'

Het standpunt van het kabinet was volgens Van der Wal dat je een particuliere partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de staat van de natuur. 'De Raad van State heeft eind februari 2024 pas definitief geoordeeld dat salderen tussen particulieren ook moet worden getoetst aan additionaliteit. We bekijken nu wat deze uitspraak betekent', schrijft ze.

* In een eerdere versie van dit artikel stond dat de Schiphol de aangekochte stikstofruimte niet met 30 procent heeft afgeroomd. Dat was onjuist. Afroming heeft wel plaatsgevonden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer