DNB: brandstof niet per se duurder door klimaatheffing
Een uitbreiding van de Europese CO2-heffing hoeft niet per se een nog hogere diesel- of benzineprijs in Nederland te betekenen. Dat zegt Olaf Sleijpen, directeur bij De Nederlandsche Bank (DNB). Volgens hem kan de overheid ook besluiten om andere sectoren meer te belasten.
Sleijpen benadrukt dat de invulling van de nieuwe klimaatplannen van de Europese Commissie een politieke keuze is. Dan kan de overheid er ook voor kiezen om zich meer te richten op sectoren die nu nog geen uitstootbelasting betalen.
Het gaat om het klimaatpakket dat in juli werd gepresenteerd door EU-commissaris Frans Timmermans. Onderdeel daarvan is dat het Europese emissiehandelssysteem moet worden uitgebreid, zodat veel meer bedrijven hiermee te maken krijgen. Aanbieders van diesel en benzine aan de pomp zouden dan dus ook moeten gaan betalen voor CO2-rechten.
Maar de accijnzen op bandstoffen zijn hier al erg hoog. Nederland verschilt daarin van andere landen, aldus Sleijpen. Dan kan de overheid er ook voor kiezen om de accijnzen wat te verlagen 'om dubbeltelling te voorkomen', zodat automobilisten straks niet veel meer kwijt zijn.
Analyse uitstootbeprijzing
Met DNB heeft hij uitgezocht of de extra uitstootbeprijzing niet schadelijk kan zijn voor de Nederlandse economie. Straks zou nagenoeg de gehele industrie, energie- en transportsector te maken kunnen krijgen met een heffing van 50 euro per ton CO2-uitstoot. Uit de analyse van DNB is naar voren gekomen dat de gevolgen hiervan voor Nederland beperkt zijn. 'De Nederlandse economie kan dit prima hebben en het zorgt voor een gelijker speelveld', zegt Sleijpen.
Door de extra heffingen wordt het in heel Europa duurder om te produceren. In Nederland lopen de productiekosten waarschijnlijk een fractie meer op dan het Europese gemiddelde, maar beduidend minder dan in Centraal- en Oost-Europa waar nu nog veel met energie uit kolen wordt gewerkt.
Wel wijst de DNB'er erop dat de Nederlandse binnenvaart en luchtvaart nu in feite nog gratis CO2-rechten hebben. Zij zullen het dus wel gaan voelen. 'Er gaan bedrijven zijn die hier last van krijgen. Dat is zeker. Maar dat is in zekere zin ook de bedoeling.'
Heffing aan de grens
Sleijpen stipt verder aan dat het klimaatpakket ook een voorstel bevat voor CO2-heffing aan de Europese grens. Daardoor wordt voorkomen dat bedrijven van buiten de EU opeens een groot concurrentievoordeel krijgen. Vooral dat is erg belangrijk voor Nederland.
Voor sommige sectoren zou er volgens Sleijpen nog aan tijdelijke compensatiemaatregelen kunnen worden gedacht. Maar hierbij is het dan wel belangrijk dat deze niet ten koste gaan van de prikkel tot verduurzaming.
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (SO) #63393
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland TS135A
2004, P.O.A.
-
New Holland Tractor T5.95 (MG) #145089
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6R 155 (LH) #433569
Gebruikt, P.O.A.