Groentepost: groenteplantjes voor door de brievenbus
Geven, groeien en genieten; dat is Groentepost in een notendop. Het concept, waarbij groenteplantjes worden verzonden per post, is een doorslaand succes. Initiatiefnemers Giel Janssen en Maud Willems uit Meterik hopen dat dit ook positief afstraalt op de tuinbouwsector.
Janssen en zijn vriendin Willems hebben tropenmaanden achter de rug. Terwijl in januari pas de eerste plannen rijpten voor het Groentepostconcept, zijn al negenhonderd pakketjes verstuurd. 'We hebben de afgelopen weken heel wat avonden doorgebracht in de schuur van mijn schoonouders, waar we de boxen inpakken', vertelt Janssen.
Het idee voor Groentepost kwam voort uit de verschillende achtergronden van het stel. Janssen is manager van het teeltteam van Gipmans Planten in Venlo, terwijl Willems als hr-manager bij een groot bedrijf werkt.
Fit, betrokken en actief
'Hr-afdelingen van bedrijven worstelen in deze coronatijd met de vraag hoe ze thuiswerkende medewerkers fit, betrokken en actief kunnen houden. Maud opperde dat groenteplantjes daar misschien een rol in zouden kunnen spelen' zegt Janssen.
We hebben filmpjes opgenomen met tips en tricks
'Ik zag meteen mogelijkheden. Ik had al eerder ervaren dat mensen ontzettend blij worden van groenteplantjes en zelf groenten telen. Daarbij zijn groenteplantjes natuurlijk een uitermate gezond cadeau dat perfect in deze tijd past.'
Eén groentebox bevat acht groenteplanten: snackkomkommers, snoeptomaten en hete pepers. De kleine plantjes worden per brievenbusdoos verstuurd. Hierin zit een volledig recyclebare plastic box, die tegelijkertijd het kasje voor de eerste teeltfase vormt.
'Daarnaast hebben we filmpjes opgenomen met tips en tricks voor de diverse teeltfasen, die mensen kunnen bekijken via onze website en die we delen via sociale media. Op deze manier zoeken we ook de interactie met de consument.'
Schot in de roos
Het Groentepostconcept blijkt een schot in de roos. Sinds 1 april zijn al negenhonderd bestellingen geplaatst. De levering loopt nog door tot eind mei.
Janssen: 'Er is veel belangstelling vanuit bedrijven, maar ook vanuit consumenten. Deze verhouding is fiftyfifty. De doelgroep is enorm gemêleerd: er komen aanvragen van een oud-tuinder uit Blerick, die zijn kleinkinderen iets van het tuindersvak wil bijbrengen, maar ook van gezinnen en jonge, trendy 'healthies' uit de Randstad.
Beeldvorming over sector
Janssen en Willems willen met hun concept ook bijdragen aan een meer realistische beeldvorming over de agrarische sector. 'Dankzij Groentepost ervaren mensen aan den lijve dat het telen van een mooi, gezond product niet vanzelf gaat. Dit levert hopelijk meer waardering op voor onze sector' zegt Janssen.
'We willen laten zien dat de tuinbouw staat voor gezondheid en geluk. Als kinderen al vroeg in aanraking komen met gezonde voeding, is de kans groter dat ze een gezonde leefstijl normaal gaan vinden.'
Boerderij Educatie Limburg
Omdat educatie over voedselproductie een belangrijke pijler is onder Groentepost, werken de ondernemers samen met Boerderij Educatie Limburg (BEL), een initiatief van de LLTB. Niet meer dan logisch, vindt LLTB-portefeuillehouder Onderwijs Susanne Görtz.
'Ook Boerderij Educatie Limburg heeft als doel om kinderen kennis bij te brengen over gezonde voeding en de productie daarvan. Normaal gesproken doen we dat door schoolklassen een kijkje te laten nemen op de boerderij, maar in deze coronatijd zoeken we ook naar andere wegen.'
Samen verschil maken
In het kader van de samenwerking heeft BEL enkele groenteplantjes 'geadopteerd'. 'Via sociale media delen we updates over het groeiproces. Daarnaast verloten we een aantal groenteboxen onder scholen. Op die manier maken we samen een verschil.'
Ondersteuning van Gipmans Planten in Venlo
Giel Janssen en Maud Willems werkten het Groentepostconcept uit in samenspraak met Gipmans Planten in Venlo, de werkgever van Janssen. 'Zij waren meteen enthousiast en stelden in de kas ruimte beschikbaar om de groenteplanten op te kweken', vertelt Janssen. 'Dat wij mensen de kiemfase uit handen nemen, is een belangrijk voordeel: hier gaat het namelijk vaak mis bij de consument.' Volgens Janssen ziet Gipmans het Groentepostconcept ook als een perfecte manier om de tuinbouwsector op een positieve manier onder de aandacht te brengen van de consument. 'Mensen krijgen op deze manier kennis van en gevoel bij wat de groenteteelt inhoudt.'Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson MF 6713-S D6 EF
2017, P.O.A.
-
Iseki TX1410 tuinbouw - compact traktor
Gebruikt, € 5.500
-
Gebruikt, P.O.A.
-
7635
Gebruikt, € 17.500
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %