Herhaling van zetten
Het imago van zuivel verandert in een hoog tempo. Het beeld van dikmakende zuiveldrank door vetten en suikers wordt bijgesteld naar proteïnerijke bouwsteen voor de spieren.
Dat is niet de enige verandering in het zuivelschap. Er zijn plannen om de verpakkingen groter te maken omdat er een tekort aan ruimte op de verpakking is om de stortvloed aan productinformatie, keurmerken en certificaten te vermelden.
A-ware levert duurzame zuivel aan Albert Heijn, FrieslandCampina verkoopt producten onder het merk Campina tegenwoordig als PlanetProof en Jumbo introduceert daarnaast zuivel met het één ster van het Beter Leven-keurmerk.
Een regelrechte ratrace op het gebied van duurzaamheid. In de media wordt gedaan alsof er royaal met toeslagen wordt gestrooid, terwijl melkveehouders aangeven dat de toeslagen nauwelijks kostendekkend zijn. Ook natuur- en milieuorganisaties gaan mee in deze duurzaamheidsrace. Natuurmonumenten ondersteunt de PlanetProof-inspanningen van Campina en de Dierenbescherming is initiatiefnemer van het Beter Leven-keurmerk.
Uiteindelijk bepaalt niet de vrijage met een natuurorganisatie of het marketingbudget maar de markt welke partij het beste concept heeft
Het was voor een melkveehouder al verwarrend om duurzaam te ondernemen. Blijvend grasland is goed voor de biodiversiteit en opslag van CO2, maar snijmais voeren levert minder uitstoot van methaan op. Veel kilo's melk per koe is efficiënt, maar een extensieve bedrijfsvoering is het toekomstbeeld. Nu wordt het voor de duurzaam kopende consument ook erg ondoorzichtig. Welk keurmerk heeft het nu het beste met de wereld voor?
De stortvloed aan duurzaamheidsclaims zal nog wel even aanhouden. Het is voor zuivel en retail een van de weinige manieren om zich te onderscheiden en voorlopig is het gemakkelijk op te zetten. De productstromen zijn klein waardoor er beperkt leveranciers nodig zijn. De bedrijfsvoering van deze leveranciers ligt al dicht bij de eisen, zodat een beperkte financiële toeslag al voldoende omschakelaars oplevert.
Uiteindelijk bepaalt niet de vrijage met een natuurorganisatie of het marketingbudget maar de markt welke partij het beste concept heeft. Doordat de meeste dagverse zuivel onder huismerk wordt afgezet, lijkt het voor de hand te liggen dat er één keurmerk overblijft, zodat de leverende zuivelaars uitwisselbaar blijven. Dan volgt een herhaling van zetten en kan de zoektocht beginnen naar een nieuw eisenpakket om zich te onderscheiden.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fella TH 1101 TRANS
2007, € 7.000
-
Claas Schudder Volto #558277
Gebruikt, € 5.000
-
Stiga VILLA 15 HST
Nieuw, P.O.A.
-
Kuhn GF 17012 schudder
Gebruikt, € 34.000
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %