Nikki Adamo (Nestlé): 'We prepareren de zuivel voor toekomstige generaties'

Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods trekken 54 miljoen euro uit om de Nederlandse melkveehouderij te verduurzamen. Doel is een reductie van de uitstoot van broeikasgassen met 50 procent in 2030 ten opzichte van de situatie in 2018. Samen met melkpoederleverancier Vreugdenhil Dairy Foods en tachtig melkveehouders wordt actief samengewerkt om dit doel te bereiken.

Nikki+Adamo+%28Nestl%C3%A9%29%3A+%27We+prepareren+de+zuivel+voor+toekomstige+generaties%27
© Dirk Hol

Die samenwerking gebeurt binnen het programma 'Tomorrow's Dairy' dat in 2025 wordt opgeschaald naar 150 deelnemende melkveehouders. Uiteindelijk moeten dit er ruim 200 worden.

Het verdienmodel moet komen uit bedrijfsoptimalisatie, niet met extra centen op de melkprijs

Nikki Adamo, CEO Nestlé Nederland

De Australische Nikki Adamo, CEO van Nestlé Nederland, heeft een zwak voor de zuivelindustrie. Ze begon haar carrière dan ook in de 'dairy business'. Tenger met lang zwart haar golvend over haar schouders en gekleed in een coltrui, geruite wollen lange rok en hoge leren laarzen antwoordt ze gedreven en energiek.


Welk belang heeft Nestlé om zoveel geld te investeren in de Nederlandse melkveehouderij?

'Nederland is voor Nestlé een wereldwijde pilot om de melkveehouderij klimaatneutraal te krijgen. We zijn sinds zeven jaar bezig om ons bedrijf om te vormen naar een nieuwe duurzaamheidsstandaard en worden daar ook op afgerekend.'


Waarom is duurzaamheid belangrijk voor Nestlé?

'Als internationaal concern moeten we voldoen aan de afspraken in het klimaatakkoord van Parijs en aan de Europese duurzaamheidsstandaard Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). We willen niet alleen de lekkerste voedingsmiddelen maken, maar ook de meest duurzame. Om te voldoen aan de gemaakte afspraken, moeten onze toeleveranciers hun CO2-voetafdruk ook verlagen. De grootste opgave in de keten ligt nu eenmaal op het boerenerf. Ongeveer 70 procent van onze CO2-voetafdruk is gerelateerd aan de grondstoffen die we in onze producten verwerken.'

Het Zwitserse voedingsmiddelenbedrijf is de grootste zuivelverwerker ter wereld en actief in vrijwel alle landen. Het concern is bekend vanwege babyvoeding en chocoladerepen als KitKat. Adamo is twintig jaar in dienst bij Nestlé en bekleedde verschillende functies bij zuiveldivisies in Australië, Frankrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2022 is ze het hoofd van Nestlé Nederland.


Wat is de reden dat een internationaal bedrijf als Nestlé juist voor Nederland kiest?

'De zuivelsector in Nederland is cruciaal voor ons, maar ook voor Nederland zelf. Met deze investeringen ben ik ervan overtuigd de juiste stappen te zetten naar een duurzamere melkveehouderij in Nederland, maar ook wereldwijd. De kwaliteit van Nederlandse zuivel is beroemd, net als het ondernemerschap en de innovatiekracht van de Nederlandse melkveehouderij.'


Beperkt het klimaatprogramma zich alleen tot Nederland?

'Nederland geldt voor Nestlé als gidsland op het gebied van duurzame zuivel. Wat we leren met elkaar van de tachtig pilotmelkveehouders in dit project, zullen we delen binnen het concern. In Europa zijn we met een vergelijkbaar programma bezig in Engeland, Duitsland en Spanje. Maar ook in de Verenigde Staten en Canada zetten we grote stappen vooruit in het terugdringen van CO2 op melkveebedrijven.'


Tekst gaat verder onder kader.

Wie is Nikki Adamo?

De Australische Nikki Adamo kwam in 2020 naar Nederland om een jaar later leiding te geven aan Nestlé Nederland. Ze begon in het jaar van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Die laatste joeg de inflatie fors op. Naar eigen zeggen is ze de afgelopen jaren vooral bezig geweest met crisismanagement. Adamo heeft haar wortels in de Australische zuivelindustrie, waar ze bijna zes jaar hoofd marketing was. Het was haar tweede baan. In 2004 kwam ze in dienst bij Nestlé als manager van de zuivelafdeling in Australië. Sinds 2005 werkt ze in Europa en bekleedde ze functies als marketingmanager dairy in Frankrijk, global market advisor voor de businessunit dairy in Zwitserland en marketingmanager Nestlé professional in het Verenigd Koninkrijk. Het Zwitserse Nestlé is op basis van omzet het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld en de grootste inkoper van melkpoeder voor de vervaardiging van chocoladeproducten en babyvoeding.

Om boeren te ondersteunen met kennis en om maatregelen wetenschappelijk te onderbouwen, is Wageningen University & Research (WUR) sinds twee jaar bezig met het onderzoek 'Low carbon dairy'. Opdrachtgevers zijn Nestlé en ijsmaker Ben & Jerry's. Zij financieren het onderzoek samen met het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en enkele andere ketenpartijen. Het onderzoek duurt vier jaar.


Het duurzaamheidsprogramma loopt nu bijna drie jaar. Wat is tot nu toe bereikt?

'We hebben met vijftig veehouders die deelnemen aan ons CO2-reductieprogramma 'Tomorrow's Dairy' 15 tot 20 procent uitstootvermindering bereikt. Daar ben ik blij mee, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet. We willen hoe dan ook die reductie van 50 procent in 2030 realiseren. Er ligt nog een grote opgave te wachten, maar er is een begin gemaakt.'


Is een reductie van 50 procent wel realistisch?

Adamo twijfelt, zoekt naar woorden en vervolgt: 'Weet je, het is niet de vraag of we het gaan halen. We zullen wel moeten. Ik wil er niet eens over nadenken dat het niet lukt. Als ik terugkijk naar hoe we drie jaar geleden zijn begonnen met dit programma, dan zie ik al een enorm verschil in mindset, de wil en het gevoel van urgentie in de zuivelketen. Een reductie van 50 procent is een uitdaging, maar we geloven dat een halvering van de uitstoot van broeikasgassen voor 2030 echt kan.'



U doet dit samen met uw zuivelverwerker Vreugdenhil Dairy Foods. Kijkt u ook naar andere partijen in de zuivelindustrie?

'Drie jaar geleden was er nog veel frustratie in de zuivelketen en wees iedereen naar elkaar. We hebben toen besloten om echt iets te gaan doen en uitvoering te geven aan onze klimaatplannen. Dat is de grootste winst die we hebben geboekt, denk ik. En natuurlijk de 15 tot 20 procent CO2-reductie.

'De hele zuivelketen is nodig om een verandering teweeg te brengen. Daarom werken we ook samen met de WUR, andere zuivelondernemingen, voerleveranciers en financiers.'


Welke rol ziet u weggelegd voor de overheid?

'Om de gestelde milieudoelen te halen is medewerking van alle partijen nodig. Ook van de overheid. Zij heeft een belangrijke taak om een gelijk speelveld te creëren en om consumenten beter te informeren over hun rol in de keten.

'De keuzes die consumenten in het schap maken, zijn het belangrijkst voor het slagen van een duurzame zuivelketen. In mijn thuisland Australië bijvoorbeeld heeft de overheid veel energie gestoken in consumenten informeren over duurzame keuzes en het bewustzijn vergroten. Dat is essentieel om de keten duurzamer te krijgen.'


Maakt u zich zorgen over het grote aantal stoppende melkveehouders in Nederland?

'Ja, ik betreur het dat veel boeren kennelijk geen toekomst meer zien. De overheid zou een klimaat moeten creëren waarbij ruimte is voor innovatie en de vooruitgang in de zuivel moeten faciliteren. Ik hoop dat we met onze investeringen in de zuivelketen boeren perspectief geven, inspireren om verder te gaan en weer kansen te zien. We prepareren de zuivelindustrie voor toekomstige generaties. Dat kan niet zonder boeren.'


• Lees ook dit interview met Albert de Groot, CEO van Vreugdenhil Dairy Foods en voorzitter van de Nederlandse Zuivel Organisatie: 'Als er geen oplossing komt, dan ontstaat er zeker een crisis'

Ziet u duurzaamheid als nieuw verdienmodel voor boeren of als voorwaarde om te kunnen leveren?

'Ons duurzaamheidsprogramma is er nu op gericht om melkveehouders een extra plus te geven op de melkprijs. Maar duurzaamheid is uiteindelijk geen nieuw verdienmodel, maar een voorwaarde om melk te kunnen leveren, een 'license to operate'. We helpen melkveehouders de processen op het bedrijf en hun businessmodel te optimaliseren met kennis en advies. Daar zit voor hen de bedrijfseconomische winst.'


Een deel van de boeren is sceptisch over verduurzaming.

'Dat begrijp ik, want verandering is altijd lastig en angstig. Maar wat is het alternatief? We helpen bij de transitie van de boerenbedrijven en de hele zuivelketen en trekken daar veel geld voor uit. Produceren binnen de milieunormen is de basis. Waterkwaliteit en biodiversiteit horen daar ook bij. De richting is duidelijk, haak daarbij aan. Dit is de toekomst.'

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Weer

Meer weer