Omzet biologisch stijgt ruim 50 procent in vijf jaar

De omzet van biologische producten blijft groeien. In de eerste acht maanden van dit jaar was de omzet 9 procent hoger ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. Sinds 2019 nam de omzet meer dan 50 procent toe naar 1,4 miljard euro.

Omzet+biologisch+stijgt+ruim+50+procent+in+vijf+jaar
© Dirk Hol

Binnen biologisch zijn verse producten goed voor 73 procent van de omzet, 27 procent komt uit kruidenierswaren. Beide groepen kennen in 2024 vooralsnog een groei van 9 procent.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van CPS GfK over de biologische markt. In 2019 bedroeg de biologische omzet nog 899 miljoen euro. n 2023 was dit toegenomen tot 1,361 miljard euro. Dit jaar zet de groei dus door, al blijft het marktaandeel met 4 procent gering. Vorig jaar was het biologische marktaandeel 3,6 procent. In vergelijking met landen als Duitsland (6 procent) en Denemarken (16 procent) is dat nog laag.

Wel groeit de biologische markt een stuk harder dan de rest van de fast moving consumer goods (FMCG)-markt, die in de periode tussen 2019 en 2023 met 25 procent groeide. Dit jaar blijft de FMCG-markt structureel onder het niveau van 2023, zegt Eric Harmsen van CPS GfK. 'Consumenten moeten nadenken waar ze hun geld aan uitgeven. Een op de vijf huishoudens heeft het moeilijk. De aankoopfrequentie ligt lager en als mensen kopen, gaat het ook om minder volumes.'


Opmerkelijk

De biologische groei is in dat kader opmerkelijk te noemen. De groei sinds 2019 komt voor 20 procent door prijsontwikkeling en voor 30 procent door volumegroei, zo blijkt uit de cijfers van CPS GfK. 'De prijs van biologische producten stijgt langzamer dan gangbare producten', zegt Harmsen. 'De ontwikkeling van biologisch is daarom aan alle kanten positief te noemen.' Volgens hem is de sleutel tot verdere groei een groter aanbod en moeten fabrikanten en retailers als aanjager fungeren.

Sinds 2019 steeg de aankoopfrequentie van biologische producten met 36 procent naar 24 keer per jaar. Het bedrag dat consumenten dit jaar per aankoop aan biologisch besteedden, nam in die periode met 32 procent toe naar gemiddeld 5,51 euro.


Nudging

76 procent van de bio-omzet in ons land komt uit verkopen in supermarkten. Om het aandeel biologisch te laten stijgen naar de doelstelling van 15 procent, is het dus logisch om de aandacht te leggen op dat kanaal. In dat kader vond de afgelopen drie jaar bij de twee grootste supermarktketens Albert Heijn en Jumbo een pilot plaats met nudging. Dat zijn kleine duwtjes in de rug van consumenten door middel van bijvoorbeeld schapkaartjes en vloerstickers om hen te verleiden voor een biologisch product te kiezen.

Het nudging-project past binnen de driejarige Europese campagne 'De mooiste boodschap is bio uit Europa'. Deze campagne heeft in Nederland drie doelstellingen, zegt projectleider Natalie Oudenhoven namens brancheorganisatie Bionext. 'Het vertrouwen in biologische producten en de bekendheid van het biologische keurmerk moeten naar 60 procent en het aandeel biologisch in 2024 moet naar 4 procent.' Of deze doelstellingen daadwerkelijk worden gehaald, is begin volgend jaar duidelijk.

Volgens Oudenhoven is uit de nudging-pilot in ieder geval gebleken dat deze methode werkt om een hogere verkoop van biologische voeding te stimuleren. Gemiddeld nam de verkoop van de biologische producten waar nudging werd toegepast met 20 procent toe. Slag om de arm is dat de autonome groei van biologisch niet is meegenomen in de gemeten resultaten. Ook moet nog worden getest of de verkoop ook na de extra aandacht blijvend naar een hoger niveau gaat.


Supers

Rondom de presentatie van de cijfers vond ook een panelgesprek plaats met vertegenwoordigers van supermarktketens Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus. Daaruit kwam naar voren dat de groei van biologisch veel belemmeringen kent, ook in de primaire sector.

'Biologisch vraagt een forse investering voor boeren en telers', zegt Martijn Versteegh van Albert Heijn. 'Overheid en banken zouden boeren hierin beter kunnen faciliteren. Hoe meer afnamegarantie, hoe makkelijker die stap kan worden gezet.' David van Dooijeweert van Jumbo sluit zich daarbij aan. 'Op dit moment is een grootschalige omschakeling niet haalbaar. Het verschil qua aanbod en prijs is te groot.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    13° / 6°
    20 %
  • Zaterdag
    14° / 4°
    20 %
  • Zondag
    12° / 8°
    20 %
Meer weer