Consument blijft positief over Nederlandse agrifoodsector

Consumenten blijven onverminderd positief over de Nederlandse agri- en foodsectoren. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research. Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor inspanningen op klimaatgebied.

Consument+blijft+positief+over+Nederlandse+agrifoodsector
© Twan Wiermans

Mensen zijn echter nog te weinig op de hoogte van de vrijwillige inspanningen die de agri- en foodsectoren doen rond klimaat. 'Het is dus van belang dat de vrijwillige inspanningen nog beter onder de aandacht van de consument wordt gebracht', stelt LTO Nederland in reactie op de bevindingen.

Een andere bevinding uit het onderzoek onder ruim 3.600 consumenten is dat veel Nederlanders niet goed de relatie zien tussen het mislukken van oogsten en lege schappen in de winkels, zoals bijvoorbeeld eerder dit jaar het geval was bij de spinazieoogst. De consumenten die wel bewust zijn van de kwetsbaarheid van onze voedselproductie, staan open voor het belonen van vrijwillige inspanningen en maken andere keuzes in de winkel.

De Agrifoodmonitor wordt sinds 2012 uitgevoerd. Eerst elke twee jaar, maar sinds 2021 jaarlijks. Met de bevindingen wil Wageningen Economic Research bekijken of de waardering en de factoren die de waardering verklaren, veranderen over de tijd.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 3°
    10 %
  • Zondag
    14° / 6°
    20 %
  • Maandag
    18° / 11°
    70 %
Meer weer