Jongvolwassenen staan het meest open voor plantaardiger eten
Jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar waarderen een plantaardiger eetpatroon met minder dierlijke producten als vlees en melk meer dan de gemiddelde consument. Als geheel blijven dierlijke producten als vlees en zuivelproducten bij jongvolwassenen en de gemiddelde consument favoriet. Het beeld dat beide groepen hebben van de agrarische sector is positief.

Dat staat in de Agrifoodmonitor 2023, uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van de Topsector Agri & Food. Bij het onderzoek is onder meer gekeken naar de verschillen tussen jongvolwassenen en de gemiddelde consument en de mate waarin zij bereid zijn hun eetpatroon te verschuiven naar een plantaardiger menu met minder dierlijke producten. Aanleiding hiervoor is het streven van de overheid om de verhouding tussen consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten te verschuiven van 50/50 naar 60/40 in 2040.
Het blijkt dat jongvolwassen een eetpatroon met minder dierlijke producten milieuvriendelijker, gezonder en ethischer vinden dan de gemiddelde consument. Zowel jongvolwassenen als de gemiddelde consument vinden dit eetpatroon bij deze tijd passen. De jongvolwassenen eten gevarieerder en op meer verschillende momenten van alle productgroepen op het menu dan de gemiddelde consument. Daarnaast vervangen ze vlees, vis, zuivel en kaas vaker door plantaardige varianten. Denk hierbij aan: sojamelk, vegetarisch gehakt of tofu.
Zowel jongvolwassenen als de gemiddelde consument zijn bereid om de verhouding tussen plantaardige en dierlijke producten op hun bord te wijzigen. Toch kiezen beide groepen nog het meest voor dierlijke producten in hun menu. Daarbij kiezen ze er liever voor om de portie te verkleinen en/of vlees of vis met een keurmerk te kiezen dan voor plantaardige vervangende producten als een bieten- of bonenburger. Ook kiezen ze er eerder voor om een dierlijk product door een duurzamere variant te vervangen als rundvlees door kip of ei. Dierlijke producten als vlees en zuivelproducten blijven dus bij beide groepen favoriet.
Waardering agri- & foodsector
De gemiddelde consument blijft ook dit jaar positief gestemd over de gehele Nederlandse agri- & foodsector, blijkt uit de Agrifoodmonitor. Consumenten waarderen de tuinbouw en akkerbouw het meest, gevolgd door de melkveehouderij en de visserij. Het laagst scoort de varkenshouderij.
Rond maatschappelijke waardering kijkt de monitor naar de mate waarin mensen zich betrokken voelen bij de sectoren en of deze voor hen belangrijk zijn. Ook is gekeken naar de mate waarin de sector een gezonde en betrouwbare indruk geeft. En naar de mate waarin mensen geloven dat sectoren competent en transparant zijn op het gebied van voedselveiligheid en samenwerking in de sector. De scores op deze gebieden zijn bovengemiddeld en onveranderd hoog gebleven.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X127 (HG) #692301
Gebruikt, € 3.950
-
John Deere Tractor 6120R (SB) #24605
Gebruikt, € 85.000
-
John Deere Tractor 6115R (RL) #691115
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC
2014, € 8.850
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager met passie voor biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker gewasverzorging en techniek klimaatkamers
Wageningen University & Research - Wageningen
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Berlikum, Waadhoeke
Weer
-
Woensdag17° / 3°0 %
-
Donderdag20° / 5°0 %
-
Vrijdag20° / 7°0 %