Hoe kan doelsturing vorm krijgen?
Het kabinet-Schoof wil milieuproblemen in de landbouw aanpakken met doelsturing met haalbare bedrijfsspecifieke normen voor klimaat- en stikstofemissies. Dat blijkt uit het nieuwe regeerprogramma dat vrijdag is gepresenteerd. Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) komen met adviezen waar het kabinet dan op moet letten.
De WUR-onderzoekers Wim de Vries, Gerard Ros, Roel Jongeneel en Martin van Ittersum onderscheiden vier vormen van doelsturing. De eerste variant is stimulerende doelsturing. Daarbij kunnen ondernemers vrijwillig kiezen voor een milieu- of natuurdoel en daar een vergoeding voor krijgen. De tweede vorm is prestatiedoelsturing. Hierbij krijgen boeren op basis van metingen een vergoeding voor activiteiten.
Normerende doelsturing is de derde variant, waarbij de overheid het doel vertaalt in een norm en die dwingend oplegt. De vierde en laatste vorm van doelsturing maakt gebruik van normeren en beprijzen. Hierbij krijgen alle ondernemers bijvoorbeeld een emissieplafond en mogen zij emissierechten kopen en huren of verkopen en verhuren.
Dwingend
Stimulerende doelsturing en prestatiedoelsturing zijn vrijwillig, normerende doelsturing en de norm- en beprijsdoelsturing zijn dwingend. Volgens de WUR-onderzoekers is dwingende doelsturing nodig om wettelijke doelen wat betreft stikstof, waterkwaliteit en klimaat te bereiken. 'Het beleid om de biodiversiteit op de boerderij te stimuleren, kan worden vormgegeven met stimulerende doelsturing en prestatiemetingen.'
De Vries, Ros, Jongeneel en Van Ittersum pleiten voor het opstellen van kritische prestatie-indicatoren (kpi's), zoals nu al gebeurt in de melkveehouderij, om deze doelen te bereiken. Volgens hen is het voordeel daarbij dat boeren de vrijheid krijgen om zelf te bepalen hoe ze het gevraagde resultaat willen bereiken.
'Doelsturing en kpi's kunnen de vergunningverlening vlot trekken, maar dan moet het kabinet de milieunormen en bijbehorende indicatoren en rekenwijze voorschrijven in de wet', stellen de WUR-onderzoekers. 'Dan hoeft de overheid bij handhaving alleen te toetsen of aan de rekenwijze van de wet wordt voldaan.'
De overheid kan waarschijnlijk geen boeren belonen voor kpi's als het gaat om natuurbeheer en landschapsonderhoud. Dit komt omdat de Europese Commissie dat kan beoordelen als ongeoorloofde staatssteun en het daarom kan verbieden. Daarentegen kunnen private ketenpartijen en waterschappen zonder problemen premies toekennen aan boeren die ecosysteemdiensten leveren.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6130R AP FH PTO
2021, P.O.A.
-
Valtra N 175 direct met RKT- GPS
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF 10803
Gebruikt, P.O.A.
-
Iseki TG 6370
2017, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %