Beeldmerk moet bekendheid van plantaardige eiwitten vergroten

Eiwitboeren van Nederland komt met een beeldmerk om de bekendheid van plantaardige eiwitten van eigen bodem te vergroten. Dat doet de producentenorganisatie vanwege de geringe herkenbaarheid van peulvruchten als veldbonen, lupine, soja en kikkererwten.

Beeldmerk+moet+bekendheid+van+plantaardige+eiwitten+vergroten
© Eiwitboeren van Nederland

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten is extra gemotiveerd producten met plantaardige eiwitten te kopen als deze in Nederland zijn geteeld, meldt Eiwitboeren van Nederland. Het is de belangrijkste bevinding uit het derde consumentenonderzoek 'Eiwitten van eigen bodem'. Dat liet de producentenorganisatie uitvoeren door marketingbureau DVJ Insights.

Voor consumenten ligt de meerwaarde van producten op basis van Nederlandse plantaardige eiwitten vooral in het steunen van lokale boeren, blijkt uit het onderzoek. Een opvallende maar verklaarbare stijging tegenover 2017 en 2021 die vooral komt door de discussie rondom de boeren en het Klimaatakkoord.


Waarde hechten aan verbinding

'De uitdaging is nu dit zichtbaar te maken naar Nederlanders', zegt voorzitter Henk Janknegt van Eiwitboeren van Nederland. 'Wij nemen als producentenorganisatie hiervoor graag het initiatief.' Het beeldmerk is er voor producenten en afnemers die waarde hechten aan de verbinding tussen de Nederlandse boer en burger en de herkomst van voedsel.


Wat betreft kennis ten opzichte van 2017 is een stijgende lijn te zien in de bekendheid met plantaardige eiwitten in noten en peulvruchten. De kennis over eieren en plantaardige zuivel neemt af. Opvallend om te zien is dat voor soja en zeewier de kennis weer is teruggevallen naar het niveau van 2017. Dit laat zien dat het lang duurt voordat kennis over producten daadwerkelijk beklijft in het hoofd van consumenten.



Verder komt in het onderzoek naar voren dat gezondheid nog steeds de belangrijkste reden is om voor plantaardige eiwitten te kiezen. Het belang van smaak is toegenomen tegenover 2021. Duurzaamheid is voor een kwart van de consumenten van belang, maar lokale productie speelt als driver voor aankoop nog een bescheiden rol.

Daarnaast blijft prijs de grootste barrière bij het kiezen voor plantaardige eiwitten, evenals de smaak van producten. Aan het door Eiwitboeren van Nederland geïnitieerde onderzoek namen 410 respondenten deel.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer