Korte Keten Academy biedt agrarisch ondernemers opstap
Je eigen product goed op de markt zetten. Het idee is er vaak, maar hoe ga je dit realiseren? De Korte Keten Academy helpt Limburgse ondernemers in de agrarische sector hierbij.
'Producenten kunnen verduurzaming en kortere ketens niet alleen maken. Daar kunnen zij alle hulp bij gebruiken. Met deze academy hopen we hen een flinke duw in de goede richting te geven, zodat zij hun afzet in de korte keten langdurig kunnen voortzetten', vertelt Susanne Görtz, hoofdbestuur LLTB en portefeuillehouder Korte Ketens.
De Korte Keten Academy is op initiatief van de LLTB opgezet en is tot stand gekomen door een samenwerking met provincie Limburg, Arvalis, Liof en Bluehub. De academy bestaat uit vijf inhoudelijke thema's en een slotbijeenkomst die ondernemers uit de agrarische sector samen met andere ondernemers volgen. Allemaal doen zij dit met hetzelfde doel: afzet van hun product in de korte voedselketen die echt bijdraagt aan een succesvol bedrijfsresultaat.
Dit volledige academytraject is speciaal opgezet voor agrarisch ondernemers in Limburg die hun eigen producten willen verwerken en verkopen. 'Dit kunnen bijvoorbeeld ondernemers zijn die al een tijdje met een idee rondlopen, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Of bijvoorbeeld ondernemers die al wel begonnen zijn, maar behoefte hebben aan begeleiding, bepaalde kennis of een sparringpartner om hun producten nog beter weg te zetten', geeft Görtz aan.
Ondernemers voorzien van een stevige positionering in een korte voedselketen
'Wij hopen hen met dit programma handvatten aan te reiken en hen te voorzien van een stevige positionering in een korte voedselketen', vervolgt de LLTB-bestuurder. Om dit te realiseren, gaan deelnemers onder leiding van deskundige coaches aan de slag met een lesprogramma. Het programma bestaat uit zes bijeenkomsten met lessen, presentaties en coachingsmomenten op het gebied van diverse thema's.
'Bij elke bijeenkomst staat één thema centraal. Denk hierbij aan onderwerpen als ondernemerschap, logistieke organisatie, financiën en markt, klant en afzet', aldus Erik Dings, projectleider Nieuwe Verdienmodellen bij de LLTB. 'We willen ondernemers echt inzicht geven in de drijfveren, competenties en markt. Maar bijvoorbeeld ook in een gedegen strategie op het gebied van waarde, communicatie en het bereiken van je doelgroep.'
'Niks is te gek'
Een korte keten betekent niet per se het aan huis verkopen van producten. Dit kan voor iedere deelnemer anders zijn. 'Zo kan ook gedacht worden aan onlineverkoop, een samenwerking tussen verschillende producenten waardoor tussenpersonen uit de keten gaan of het ontwikkelen van nieuwe producten. Niks is te gek', aldus de LLTB-projectleider.
'Ondernemers die aan het programma willen deelnemen, vragen we wel om eerst een toelichting op hun ambities en plannen te geven tijdens een intake. Op deze manier komen we erachter of het programma echt bij hen past of dat we hen wellicht op een andere manier beter kunnen helpen', legt Dings uit.
Gedegen bedrijfsplan
Deelnemers krijgen alle kennis en middelen aangereikt om hun product goed te vermarkten. Aan het einde van de academy hebben ze een gedegen bedrijfsplan om mee aan de slag te gaan, weten ze wat hen te doen staat om succesvol te zijn in een korte keten en hebben ze interessante connecties in de foodwereld. 'Een korte of kortere keten levert de ondernemer veel meer op dan wanneer er nog allerlei partijen bij betrokken zijn. Hoe korter de keten, hoe beter voor de ondernemer', benadrukt Görtz.
De Korte Keten Academy start in januari 2023, waarbij er ongeveer elke twee weken een bijeenkomst plaatsvindt van een dagdeel. Er is slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar. Aanmelden kan tot en met zondag 11 december. Kijk voor meer informatie op de website van de LLTB.
'Hoe korter de keten, hoe beter voor de ondernemer'
Mensen denken bij de korte keten al snel aan een boerderijwinkel, terwijl het ook grootschalig en gangbaar kan zijn. Denk aan onlineverkoop of een bedrijf dat rechtstreeks aan een supermarktketen levert. De kern is dat je de afzet in eigen hand neemt, het eigen verhaal van je product uitdraagt en dit vermarkt. LLTB-bestuurder Susanne Görtz: 'Wat zich in de wereld afspeelt, leidt onder andere tot stijging van prijzen van grondstoffen en voedsel. Het is dan ook belangrijk dat we ons bewust zijn van en ons inzetten voor het stimuleren van kortere ketens. Want hoe korter de keten is, hoe meer de ondernemer hieraan overhoudt.'Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lely Splendimo 320MC
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC
2014, € 8.850
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (SO) #63393
Gebruikt, P.O.A.
-
Gewichtblok 450 KG ECO
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %