'Fout erkennen siert de foutenmaker'
Enige tijd geleden las ik over een onderzoek naar de klanttevredenheid bij afnemers van keukens. De uitkomst zag ik niet direct aankomen. In een aantal nieuwbouwwoningen waren dezelfde keukens geplaatst. In het eerste huis ging dat perfect, in de tweede woning werden bewust een paar kleine slordigheden toegepast, in de derde woning ook en in de vierde woning werd een grovere fout gemaakt.
Nadat de bewoners van de tweede, derde en vierde woning aan de bel trokken over de gebreken, werden de fouten in de derde en vierde woning snel hersteld en kregen de bewoners een bosje bloemen om het goed te maken. In de tweede woning verliep dat veel stroever. Vervolgens vulden de bewoners een klanttevredenheidsonderzoek in.
Opvallende uitkomst was dat de bewoners van derde en vierde woning het meest tevreden waren over het plaatsen van de keuken. De bewoners van de eerste woning gaven een iets minder hoog cijfer, terwijl daar alles in één keer goed ging, en het laagst scoorde de tweede woning. De les was dan ook, het gaat er niet om dat je geen fouten maakt, het gaat er vooral om hoe je fouten herstelt.
Ik moet vaak aan dit voorbeeld denken wanneer ik de overheid namens een klant aanspreek op een gemaakte fout. Net als in iedere andere organisatie, worden door de overheid ook fouten gemaakt. Dan bedoel ik niet verkeerde beleidskeuzes op bijvoorbeeld het stikstofdossier, maar fouten in juridische zin. Bijvoorbeeld doordat de wet niet goed wordt toegepast. In mijn praktijk zag ik het de laatste jaren bijvoorbeeld op grote schaal voorbijkomen bij de vaststelling van fosfaatrechten en in de Identificatie en Registratie (I&R)-affaire.
Wanneer de rechter vaststelt dat de overheid fout zat, is de overheid verplicht de schade te vergoeden die de agrariër daardoor heeft geleden
Gelukkig zijn er genoeg zaken te noemen waarin de overheid fouten netjes rechtzet. De fout wordt erkend, er worden excuses aangeboden en de schade wordt op een redelijke manier vergoed.
Helaas zie ik in mijn praktijk ook regelmatig zaken voorbijkomen waarin de overheid in de ontkenningsmodus blijft. Dan zit er eigenlijk maar één ding op. De rechter zal dan de knoop moeten doorhakken. Goed om te weten is dat wanneer de rechter vaststelt dat de overheid fout zat, de overheid verplicht is de schade te vergoeden die de agrarisch ondernemer daardoor heeft geleden. Ga je niet tijdig in bezwaar en beroep, dan verlies je het recht op schadevergoeding.
Het is vaak een kwestie van lange adem, maar mijn ervaring is dat de volhouder in dit soort zaken uiteindelijk aan het langste eind trekt.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH CS 110
2002, P.O.A.
-
Gandy P45 Forage Granulaatdoseerapparaat
2015, € 950
-
Stiga TORNADO 398
Nieuw, € 2.231
-
John Deere Tractor 6155M (RL) #90164
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %