Deadline handhaving vervoer onder voorwaarden verschoven
?Alle betrokken partijen hebben in de afgelopen weken intensief en constructief overleg gevoerd met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over het toepassen van de EU-richtsnoeren voor transportwaardigheid en de consequenties hiervan voor transporteurs en veehouders. De sectorpartijen en de NVWA hebben eerder naar elkaar de intentie uitgesproken om voor 1 maart met werkbare oplossingen en concrete afspraken te komen. Die deadline blijkt niet haalbaar en is opgeschoven naar 4 april.
De bij het overleg met de NVWA betrokken sectorpartijen zijn de Centrale Organisatie voor de Vleessector, LTO Nederland, de Producenten Organisatie Varkenshouderij, Saveetra en Vee & Logistiek Nederland. Doel was om per 1 maart goede werkbare oplossingen en concrete afspraken te maken over het vervoer 'onder voorwaarden' van dieren met een bemerking (in de EU-richtsnoeren omschreven als de 'oranje dieren'). Dat is nog niet gelukt.
De NVWA heeft in overleg met de organisaties besloten om de datum van 1 maart, als startdatum voor handhaving op het vervoer 'onder voorwaarden' van licht zieke/gewonde dieren (in de richtsnoeren omschreven als de 'oranje dieren'), op te schuiven naar 4 april.
Dit betekent dat de huidige werkwijze en beoordeling op vervoer 'onder voorwaarden' onveranderd doorloopt tot 4 april. Mocht de NVWA ook in deze periode overgaan tot het uitschrijven van waarschuwingen met betrekking tot het niet onder voorwaarden vervoeren van de zogenoemde 'oranje dieren', dan is met NVWA overeengekomen dat deze waarschuwingen – van 1 november 2021 tot 4 april 2022 – niet meetellen in de optelsom voor overtredingen en daarmee niet van invloed zijn op verhogen van boetes.
Toewerken naar afspraken
In de komende periode zullen de sectorpartijen samen met de NVWA verder werken aan de afspraken over transportwaardigheid. Daarnaast staan ook de andere, eerdergenoemde onderwerpen nog op de agenda, zoals het ter plaatse melden van een geconstateerde overtreding, de doorlooptijd van een boeteaanzegging, het boetebeleid met de verantwoordelijkheden, de stapeling van de boetes en het toepassen van verscherpt toezicht.
Omdat de sector en de NVWA tot een werkwijze willen komen die het dierenwelzijn borgt, werkbaar is en op draagvlak in de sector kan rekenen, zijn zorgvuldigheid en overeenstemming vereist. De komende weken zullen zij hier samen en constructief verder aan werken.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere 328A achtermaaier met kneuzer
2012, P.O.A.
-
John Deere - 6155R AP CP FH PTO
2022, P.O.A.
-
Valtra Valmet Pateer trekhaak
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland Tractor T6.180 (LH) #31626
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %