'Diertransport: gelijke monniken, gelijke kappen'
In deze rubriek komen Nederlanders in Brussel aan het woord. Deze week de bijdrage van Iris Bouwers, lobbyist voor LTO Nederland bij de Europese instellingen in Brussel.
Het Europees Parlement had afgelopen week in Straatsburg een volle agenda. Naast de verkiezingen van de nieuwe voorzitter stond er ook een belangrijk onderwerp voor de landbouw op de planning: de aanbevelingen van de enquêtecommissie diertransport.
De leden van het parlement kozen uit hun midden een nieuwe voorzitter, de 43-jarige Roberta Metsola, de jongste voorzitter ooit. Ze is de derde vrouwelijke voorzitter van het parlement.
Verder speelde er dus een voor de veehouderijsector relevant dossier. Er werd namelijk gestemd over de aanbevelingen van de zogenoemde Anit-commissie. Deze enquêtecommissie – formeel the Committee of inquiry on animal transport – heeft, u raadt het al, zich toegelegd op de bescherming van dieren tijdens het vervoer.
De commissie heeft onderzoek gedaan naar de implementatie en handhaving van de huidige Europese regels. Hiervoor hebben de leden van de commissie, afkomstig uit de verschillende Europese politieke families, allerlei activiteiten ontplooid. Men heeft hoorzittingen georganiseerd, getuigen uitgenodigd, documenten opgevraagd en werkbezoeken afgelegd. Op basis daarvan kun je verwachten dat er gewogen aanbevelingen worden gedaan in het eindrapport. Niets bleek minder waar.
De aanbevelingen die afgelopen week voorlagen in het parlement, ademden politiek spel. Met inhoudelijke uitschieters als een maximale transportduur, een voorstel voor een verbod op transport van dieren jonger dan 35 dagen en verplichte klimaatbeheersingssystemen. De commissie heeft er daarmee voor gekozen te focussen op soms willekeurige, harde normen, in plaats van op kwaliteit van het transport.
Men lijkt vergeten dat werkelijke verbeteringen qua dierenwelzijn namelijk wel een wetenschappelijke basis nodig hebben. Daarnaast zijn er natuurlijk grote verschillen tussen de lidstaten. In Nederland kennen we bijvoorbeeld al het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen. Zo worden er bij hoge temperaturen minder dieren per wagen vervoerd en wordt extra aandacht besteed aan ventilatie. Ik weet uit eigen ervaring dat ook dit soort afspraken al een behoorlijke impact op bedrijfsniveau kunnen hebben.
Echter, niet iedere lidstaat pakt dit voortvarend op. Iedereen zal een stap moeten zetten, als de Europese Commissie daadwerkelijk komt met strengere regels.
Vooralsnog begint verbetering bij gelijke handhaving van de huidige afspraken. Extra regels helpen niet als de handhaving elders achterblijft!
@IrisBouwers
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 718 Gen6 Power Plus Set 2
2023, P.O.A.
-
Toro TIMECUTTER MX 5075-T
Nieuw, P.O.A.
-
Massey Ferguson MF 6713-S D6 EF
2017, P.O.A.
-
John Deere - 5125R + voorlader
2019, € 73.000
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %