Jantine van de Kraats: 'Bokburger met dotje truffelmayo slaat aan'
Jantine van de Kraats in Harskamp vermarkt sinds twee jaar vlees van geitenbokken onder de naam BoerenBok. Het is haar missie dat er over tien jaar net zoveel geitenvlees als geitenkaas wordt gegeten.
Hoe werkt uw bedrijf BoerenBok?
'De bokjes op het geitenbedrijf van mijn schoonouders laten we slachten in de directe omgeving. We zoeken samenwerkingen met horeca, groothandel en landwinkels. Voor de coronacrisis stonden we veel op evenementen en fairs.
Consumenten eten graag geitenmelkproducten en dat heeft gevolgen. Eet je geitenkaas, eet dan ook het geitenvlees dat erbij hoort.
'We bieden onze BoerenBokburgers vaak aan met een bokbiertje. We presenteren de burger mooi op een luxe broodje, met rucolasla, kastanjechampignons en een dotje truffelmayo. Ja, dat slaat aan, maar veel verdien ik er nog niet mee.'
Vanwaar uw geloof in een hoge toekomstige consumptie van bokjesvlees?
'Als je kijkt naar de introductie van geitenkaas en geitenzuivel, is de consumptie van deze producten de afgelopen tien jaar enorm toegenomen.
'Had je voor het eerst geitenkaas op je bord, dan trokken drie van de vier mensen daar hun neus voor op. Logisch, want je kende het nog niet. Maar inmiddels eet bijna iedereen het. In het buitenland is bokjesvlees ook veel bekender.'
Hoe komt dat?
'In Engeland en Frankrijk wordt een groot deel van het geitenbokjesvlees in eigen land geconsumeerd. In Nederland moet het nog bekender worden, al zal het altijd een nichemarkt blijven.
'Er worden in Nederland jaarlijks 100.000 bokjes geboren. Als elke inwoner van Nederland 100 gram per jaar zou eten, de hoeveelheid van één Bokburger, is er geen bokkenprobleem meer.'
Maar hoe krijg je Nederlanders zover om ze bokkenvlees te laten eten?
'Het gaat vooral om het verhaal, de bewustwording. Consumenten eten graag geitenmelkproducten en dat heeft gevolgen, want geitenbokjes vormen een bijproduct. Eet je geitenkaas, eet dan ook het geitenvlees dat erbij hoort. Dat verhaal dienen we over te brengen.'
Veel initiatieven om bokkenvlees te vermarkten zijn gesneuveld. Wat is ervoor nodig om het te laten slagen?
'Het mooiste zou zijn als deze uitdaging grootschalig en professioneel wordt opgepakt, in alle facetten. Bijvoorbeeld bij de marketing en de afzet, maar ook bij het mesten van de bokjes.
'Om de markt goed te bedienen is een constant aanbod van een hoge kwaliteit bokkenvlees erg belangrijk. Zoiets kun je bereiken met een professionele bokkenmesterij. Helaas maakt de regelgeving het voor ondernemers lastig om zo'n mesterij te starten.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Evers WEHLS met buizen rol.
Gebruikt, € 2.250
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z335E (BV) #47126
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere - 6155R AP CP FH PTO
2022, P.O.A.
-
Kuhn GA6000 hark
2000, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %