'We zetten in op samenwerking binnen de hele keten'
'Ontdek de Geit' is een nieuwe landelijke promotiecampagne. Deze is eind september van start gegaan om de geitensector beter op de kaart te zetten bij de consument. Melkgeitenhouder Gerrit Verhoeven uit Biezenmortel is een van de initiatiefnemers.
Vanwaar deze campagne?
'De campagne is onderdeel van de Duurzame GeitenZuivel Keten (DGZK). Als sector willen we beter contact met de consument. Uit onderzoek van DGZK blijkt dat er nog veel onbekend is over geitenproducten en dat weinig mensen kennis van de sector zelf hebben. Dat willen we veranderen.
We willen mensen laten ervaren dat de geitenhouderij een innovatieve, eigenzinnige en sympathieke sector is
'We willen mensen laten ervaren dat de geitenhouderij een innovatieve, eigenzinnige en sympathieke sector is. Dat doen we door positieve verhalen te vertellen, maar ook door te communiceren over de uitdagingen waar we samen hard aan werken.'
Maar geitenzuivel is de laatste jaren juist heel erg in opkomst.
'Dat klopt, maar toch gaat het maar om een klein deel van alle consumenten. De meerderheid weet er weinig van.
'Zo blijkt uit datzelfde onderzoek dat 65 procent van de consument nooit geitenzuivel eet of drinkt en dat 77 procent nooit op een geitenhouderij is geweest.'
Wat is jullie strategie?
'We zetten in op samenwerking binnen de hele keten. De campagne wordt niet voor niets gefinancierd door Platform Melkgeitenhouderij, daar is de hele keten bij betrokken.
'We hebben een website opgezet, www.ontdekdegeit.nl, waar mensen alles over de sector kunnen vinden. We laten van ons horen op social media, we hebben promotiemateriaal ontwikkeld, we willen de dialoog aangaan met ngo's en de politiek en we stimuleren geitenhouders om open dagen te organiseren.'
• Lees ook: 'Transparantie is cruciaal bij goede pr'
Hoe belangrijk is zo'n open dag?
'Heel belangrijk. Het blijkt dat mensen die een open dag bezoeken heel anders naar de sector kijken dan mensen die niet op een geitenhouderij zijn geweest. De algemene vooroordelen zijn toch de beelden die ze in de media zien; grote stallen met heel veel geiten.
'Op een open dag zien ze dat we aandacht hebben voor dierenwelzijn, lammeren en innovatie. Dat er echt een boer-dierrelatie aanwezig is. Na zo'n bezoek hebben ze een veel positievere kijk op de sector.'
Dat is ook uw eigen ervaring?
'Ja. We hebben hier een bedrijf met zo'n 1.200 melkgeiten en 400 lammeren. We hebben verschillende open dagen gehouden en mensen vinden het geweldig. Het bezoekersaantal varieerde van 700 tot wel 2.500. We zijn een aaibare sector en daar moeten we op inspelen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6155M (RL) #90164
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X380 (ZOB) #65646
Gebruikt, P.O.A.
-
Iseki TX1410 tuinbouw - compact traktor
Gebruikt, € 5.500
-
John Deere - 6155R AP CP FH PTO
2022, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %