Kans voor keurmerkvlees bij foodservice en slager

MeatNL ziet grote kansen voor keurmerken als Beter Leven bij slagers en foodservicebedrijven. Via deze kanalen worden nauwelijks producten met een duurzaam of diervriendelijk label verkocht.

'Probleem was de borging. De huidige keurmerksystemen werken daar niet. Het proces van inkoop en logistiek is bij supermarkten vrijwel identiek. McDonald's, La Place en zelfstandige restaurateurs doen het allemaal anders', zegt ketenmanager Maurits Steverink van MeatNL.

Bij pilots die MeatNL begeleidt, communiceren restaurants niet langer per gerecht of product een keurmerk. Het gaat om het borgen van de inkoop, zodat ook samengestelde producten aan de normen voldoen. 'Dan hoef je het hele proces van bereiden en samenvoegen op het bord niet meer te volgen. Het keurmerk wordt gecontroleerd met onaangekondigde controles op de inkoop.'

Bewezen

Beter Leven heeft bewezen dat consumenten meer willen betalen voor vlees met een diervriendelijk keurmerk, zegt Steverink. 'Aandacht voor de oorsprong van vlees leeft ook in de horeca. Ook is gemak een belangrijke groeimarkt. Op deze veranderingen moeten we sturen.'

Nieuwe markten hebben groot omzetpotentieel

De nieuwe markten hebben een groot omzetpotentieel voor keurmerken. Slagers verkopen zo'n 14,5 procent van het vlees in Nederland en van alle fooduitgaven komt 36,4 procent ten goede aan foodservice.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    6° / 3°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 6°
    5 %
Meer weer