Multinationals zetten dierenwelzijn hoger op agenda

Steeds meer voedingsbedrijven leggen verantwoording af over het dierenwelzijn in hun vleesketen. Investeerders verwachten steeds vaker dat bedrijven daar aandacht aan besteden.

De internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF), World Animal Protection (WAP) en investeringsmaatschappij Coller Capital publiceerden dinsdag voor de vijfde keer het Business Benchmark rapport voor het welzijn van landbouwdieren BBFAW.

Het rapport wijst op de groeiende invloed van wereldwijde investeerders op het welzijn van dieren in de veehouderij. Tweeëntwintig investeerders, waaronder Triodos Bank en Robeco, ondertekenden al een verklaring zich in te zetten voor dierenwelzijn.

Niet meer negeren

Geert Laugs, directeur van Compassion in World Farming Nederland (CIWF) ziet steeds meer bedrijven verantwoording afleggen op het gebied van dierenwelzijn: 'Nu dierenwelzijn voor consumenten zo belangrijk geworden is, kunnen voedingsbedrijven het onderwerp gewoonweg niet meer negeren. Deze trend is niet meer te stoppen.'

Volgens Rory Sullivan, adviseur van BBFAW vormen investeerders de motor achter deze verandering. 'Zij geven een duidelijk signaal af aan voedingsbedrijven dat ze verwachten dat de kansen en risico's op het gebied van dierenwelzijn goed worden gemanaged. We zien dat bedrijven hierop reageren.'

In het rapport dat dinsdag verscheen staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 99 van 's werelds grootste voedingsbedrijven. Van de 4 Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, behielden Unilever (categorie 2) en Friesland Campina (3) hun plaats en steeg Vion Food terug naar het eerdere niveau (van 4 naar 3). Opvallend is dat Ahold – nu Ahold Delhaize – zakte van 3 naar 4 na de fusie met Delhaize.

Burger King

Ondanks de algemene vooruitgang die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, boden 42 van de 99 aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King (VS), Domino's Pizza Group (GB) en Starbucks (VS), weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwhuisdieren.

Het deel van de bedrijven met een gepubliceerde dierenwelzijnsbeleid is wel flink toegenomen van 46 procent in 2012 naar 73 procent in 2016, en van bedrijven die doelstellingen hebben omtrent het welzijn van landbouwhuisdieren van 26 procent naar 65 procent.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 2°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 6°
    5 %
Meer weer