'Beursbezoekers leggen de focus nu meer op kennis vergaren'

Gezelligheid is nog steeds belangrijk op de aanstaande RMV Hardenberg. Maar volgens beursorganisator Lucas van 't Hof is in de afgelopen jaren de focus verlegd naar de inhoud. 'We richten ons nu helemaal op bezoekers die meer grip willen krijgen op de toekomst. En die toekomst staat bol van de uitdagingen.'

%27Beursbezoekers+leggen+de+focus+nu+meer+op+kennis+vergaren%27
RMV
© Easyfairs

Een landbouwbeurs is in de eerste plaats nog steeds een plek om elkaar te ontmoeten. Om een netwerk te onderhouden of op te bouwen. 'Echte handel wordt op de beurs niet veel meer gedaan', weet Lucas van 't Hof, manager agrarisch cluster van beursorganisatie Easyfairs.

'Toch kan de beurs nog steeds een belangrijk onderdeel zijn van het salesproces. Van het leggen van nieuwe contacten tot het formeel bezegelen van een deal. En alles wat daar tussen ligt. Het gaat vaak om forse investeringen, dus het zijn geen impulsaankopen.'


De beurs in Evenementenhal Hardenberg veranderde een paar keer van eigenaar, maar is inmiddels toe aan de 28e editie. Is er veel veranderd?

'Bij de start stonden ontmoeten en eten en drinken centraal. Dat concept is in de loop van de tijd aangepast. Het horeca-gedeelte kreeg te veel de overhand. De focus is nu verlegd naar de inhoud. Daardoor is de kwaliteit van de bezoekers en de exposanten toegenomen.'

We willen weten wat boeren bezighoudt, we houden het hele jaar door contact met de sector

Lucas van 't Hof, hoofd cluster Agri & Horti bij Easyfairs

Bedoelt u dat bezoekers anders naar de beurs gaan?

'Ja, de bezoeker komt niet alleen meer voor een dagje uit, maar zoekt meer. Veel bezoekers van moderne beurzen zijn bezig met de toekomst. De inhoud is veel belangrijker. Ze willen zich oriënteren op hoe de toekomst eruitziet. Op wat hen kan helpen om grip te krijgen op die toekomst. Welke producten en diensten hen daarbij kunnen helpen. Als ik een andere koers wil gaan varen, moet ik dan kiezen voor andere genetica of ander voer? En welke techniek kan hierbij helpen?
'Voor de veehouders is hun bestaande netwerk daarvoor belangrijk, maar een beurs biedt ook kansen om nieuwe contacten aan te boren. En natuurlijk kom je ook collega's tegen waarmee je in gesprek gaat.'


Naast de beurs zijn er ook kennisevents. Hoe bepalen jullie dat programma?

'Die events worden steeds belangrijker. Elke beursdag is er een symposium voordat de beurs opengaat. Dat levert gericht publiek op, dat volop aandacht heeft voor de sprekers. We zorgen voor deskundigen met veel expertise. Als de beurs open is, wil je als bezoeker op de beursvloer zijn. Daarom plannen we de symposia buiten de openingstijden.'


Hoe bepaalt u de onderwerpen van de kennisevents?

'Daarvoor werken we intensief samen met onze kennispartners, waaronder Nieuwe Oogst. Maar we spreken ook met bezoekers. We willen weten wat boeren bezig houdt, waar ze 's nachts wakker van kunnen liggen. Daarom houden we ook in de rest van het jaar contact met de sector. Zodat we een jaar later opnieuw een interessante en uitdagende beurs kunnen organiseren.'


Wilt u de boeren vooral aan het denken zetten?

'Eigenlijk niet. We gaan er namelijk vanuit dat veel bezoekers al aan het nadenken zijn over de toekomst van hun bedrijf. We willen met de gepresenteerde kennis hen helpen verdere stappen in het proces te zetten. Waar moet je bij een bepaalde richting nog aan denken? Wat zijn eventuele alternatieven?

'Je kan veehouders op nieuwe ideeën brengen, maar het kan ook zo zijn dat ze op de beurs juist de bevestiging vinden dat ze op de juiste koers zitten. We leveren allemaal stukjes waarmee de ondernemer de puzzel kan leggen. We rekenen op bezoekers met een open blik, die open staan voor nieuwe ontwikkelingen.'


Die ontwikkelingen zijn onder meer vertaald in De Stal van de Toekomst. Wat is de gedachte hierachter?

'Op de beurs worden ook dit jaar weer innovatie awards uitgereikt. Tot vorig jaar konden de genomineerden zich tijdens de beurs presenteren in de zogenoemde Tunnel van de Toekomst. Nu hebben we de innovaties vertaald naar een praktische stalomgeving. Daar is ook ruimte voor de winnaars van vorig jaar.

'Bezoekers kunnen vooraf en op de beurs stemmen op de twaalf genomineerden. Aan het einde van de tweede dag worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de netwerkborrels voor exposanten. Er zijn twee categorieën: dier en bodemgezondheid en duurzaamheid en technologie.'


Waarom is de beurs populair bij standhouders?

'Omdat we een waardevolle toegankelijke beurs kunnen leveren. Bovendien ondersteunen we de standhouders door mee te denken. We hebben bijvoorbeeld een eigen afdeling die kan helpen bij het ontwerp van een stand. Maar deelnemers kunnen ook hun eigen standbouwer meenemen. We zien dat standhouders hun best doen om goed voor de dag te komen.

'We helpen standhouders ook op andere manieren. Bij inschrijving krijgen exposanten toegang tot een digitale omgeving op de aan de beurs gekoppelde website. Dan zijn ze al direct zichtbaar voor bezoekers en ontstaan ook al de eerste contacten. Tijdens de beurs verzorgen we ook een digitale omgeving waarin de standhouders direct contacten en aantekeningen kunnen opslaan zodat ze daar na de beurs een follow-up aan kunnen geven. Want in de kern blijft de exposant natuurlijk wel op zoek naar handel.'


Wanneer is de beurs voor jullie geslaagd?

'Met de aanwezige circa 400 exposanten zijn we natuurlijk al heel blij. Dat aantal is de afgelopen jaren gegroeid. Dat geldt ook voor het aantal bezoekers. Vorig jaar kwamen er 24.000 mensen naar de Rundvee & Mechanisatie Vakdagen, waaronder ook een deel uit Duitsland. Het zou geweldig zijn als we dit kunnen evenaren.

'We hebben natuurlijk wel te maken met een sector die onder druk staat. Boeren stoppen, toeleveranciers fuseren. Het is lastig te bepalen waar het maximum zit in het aantal bezoekers en aantal deelnemers. Maar dat we de afgelopen jaren zo gegroeid zijn, betekent wel dat we met ons concept op de goede weg zitten.'


En dat alles zonder de gezelligheid te vergeten…

'Vanzelfsprekend. Een beurs is ook een moment om even buiten de deur te kijken. Het is vaak een gezinsmoment en dat hoort er gewoon bij. De vader die net het bedrijf heeft overgedragen aan zoon of dochter is vaak wel een belangrijke schakel in het besluitvormingsproces van zijn opvolger. Dus die is ook welkom. En dat geldt ook voor studenten en jongeren. Zij vormen de toekomst van de sector.'


Nieuwe Oogst verzorgt openingssymposium RMV Hardenberg

Het openingssymposium van RMV Hardenberg 2024 over de 'Boerderij van de toekomst' wordt georganiseerd door Nieuwe Oogst en RMV. Het symposium sluit aan bij het hoofdthema van de beurs. De dialoog zal gaan over alle nieuwe ontwikkelingen die op het boerenerf terechtkomen. Hoe economisch haalbaar zijn ze? Hoe ziet het melkveebedrijf van de toekomst eruit? Martijn van Rossum, adjunct-hoofdredacteur bij Nieuwe Oogst, buigt zich over deze vragen met Wiepk Voskamp (Hogeschool Van Hall Larenstein), Alex Datema (Rabobank), Frans Wesselingh (JOZ), Sanne Griffioen (Friesland Campina) en Tjebbe Huybrechts (CRV). Het symposium is op dinsdag 22 oktober. Inloop vanaf 10.30 uur, start om 11 uur. Het wordt rond 12.30 uur afgesloten met een netwerklunch. Aansluitend is de beurs te bezoeken. Lezers van Nieuwe Oogst krijgen via de speciale beursactie een gratis ticket voor de beurs. Aanmelden voor het symposium kan tijdens het bestellen van je toegangsticket voor de beurs.

Dit artikel is gecreëerd door onze kennispartner RMV.

RMV

Rundvee & Mechanisatie Vakdagen 2023 RMV is dé beurs waar de koe, toekomst en innovaties centraal staan. Bij RMV vind je een breed aanbod aan...

Lees verder »

Meer van RMV

Lees ook

Meer artikelen van RMV »

Artikelen over RMV