'Een beleid zonder argumenten'

LTO Nederland heeft vorige week haar stikstofplan gepresenteerd. We leggen een stevig onderbouwd voorstel op tafel voor aanpassing van het huidige stikstofbeleid, gebaseerd op juridische adviezen van een van de meest gerenommeerde advocatenkantoren van Nederland. Onderdeel van het plan is nadrukkelijk dat naast het wijzigen van regelgeving en beleid geborgde stikstofemissiereductie moet worden bereikt.

%27Een+beleid+zonder+argumenten%27
© Dirk Hol

De door ons gekozen volgorde is: eerst het wettelijk kader op orde, daarna de uitstoot terugdringen. Uit voorspelbare hoek kwam kritiek op het plan. Om geloofwaardig te zijn, zo riep die hoek, zouden we eerst de stikstofuitstoot terug moeten dringen. Pas daarna zou over aanpassing van het beleid mogen worden nagedacht. Laten we die gedachtegang eens nader verkennen.

Wetenschappelijk is er geen twijfel over: met technische innovaties kan de stikstofuitstoot fors worden beperkt. Maar in de huidige situatie worden daar geen vergunningen voor afgegeven. Agrariërs die willen investeren in een emissie-armere stal hebben pech: geen enkele provincie geeft er een vergunning voor.

Er zijn situaties waarin boeren zelfs geen vergunning krijgen om stallen af te breken. Intekenaars van de stoppersregelingen Lbv en Lbv-plus leven in onzekerheid of ze na uitkoop nog 15 procent restemissie mogen uitstoten op hun nieuwe bedrijf.

De door ons gekozen volgorde is: eerst het wettelijk kader op orde, daarna de uitstoot terugdringen

Hans Van den Heuvel, directeur LTO Nederland

Binnen het huidige wettelijk kader is maar één optie voor significante emissiereductie: een koude en vaak verplichte sanering. Overigens vergeten voorstanders daarvan vaak dat het vijf tot tien jaar duurt als bedrijven zich daartegen verzetten. Wie zegt dat we het huidige perspectiefloze juridisch kader niet ter discussie mogen stellen, die is – vergeef me de scherpte – er niet op gericht om uit de stikstofcrisis te komen.

Om effectief uit die crisis te komen, moeten aanpassing van het juridisch kader en geborgde emissiereductie namelijk hand in hand gaan. Wie daar anders over denkt, zit in een blinde hoek.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    15° / 0°
    0 %
  • Woensdag
    16° / 2°
    0 %
  • Donderdag
    19° / 3°
    0 %
Meer weer