Groen licht voor collectieve communicatie van sierteeltsector naar consument - Nieuwe Oogst

Groen licht voor collectieve communicatie van sierteeltsector naar consument

Bloemenbureau Holland kan de komende drie jaar verder met de collectieve communicatie voor de sierteeltsector richting de consument. Minister Femke Wiersma van LVVN heeft hiervoor groen licht gegeven met de invoering van een algemeen verbindend verklaring (AVV) per 1 januari, die was aangevraagd door de Brancheorganisatie Sierteelt.

Groen+licht+voor+collectieve+communicatie+van+sierteeltsector+naar+consument
© Vidiphoto

De toekenning van de minister betekent concreet dat vanaf volgend jaar ook niet-leden van Royal FloraHolland, die snijbloemen en kamerplanten telen of verhandelen, collectief gaan meebetalen aan de sectorcommunicatie. De komende periode maakt Bloemenbureau Holland bekend hoe de inning van het gezamenlijke budget gaat plaatsvinden en wat kwekers en handelaren kunnen verwachten.

Algemeen directeur Yvonne Watzdorf van Bloemenbureau Holland zegt heel blij te zijn met de goedkeuring door de minister. 'Een onzekere periode ligt nu achter ons. We kunnen definitief door met onze activiteiten richting de consument, waarbij we ons inzetten voor het verbeteren van het imago van bloemen en planten en het stimuleren van de vraag. De reputatie van de sector staat onder druk, dus de urgentie is hoog. Met dit akkoord heeft de sector duidelijkheid over dat hier de komende drie jaar door ons hard aan wordt gewerkt.'


Volop werk aan de winkel

FloraHolland is volgens directeur Steven van Schilfgaarde groot voorstander van de rol van het bloemenbureau. Hij verwijst naar het belang van sectorcommunicatie, waarin duurzaamheid, transparantie en de toekomst van de keten centraal staan. 'Maar ook de aandacht voor al het positiefs dat bloemen en planten aan mensen bieden. Dat is in het belang van de hele sector en niet alleen van onze kwekers en kopers. Bloemenbureau Holland heeft hierin een belangrijke taak en er is op dit moment volop werk aan de winkel.'

De invoering van de AVV sluit een periode af waarin de financiering van collectieve communicatie en het voortbestaan van het bloemenbureau onzeker waren. Vanwege het besluit van FloraHolland om te stoppen met de inning, is gezocht naar een oplossing. Volgens de afzetcoöperatie en Bloemenbureau Holland is de AVV de enige manier om collectiviteit op basis van een gelijk speelveld te behouden. Recente enquêtes onder kwekers en handelaren bevestigen het draagvlak voor deze collectieve communicatie.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 3°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 1°
    10 %
  • Zondag
    7° / 3°
    10 %
Meer weer