Zachtfruitketen doet aanvraag voor Europese promotiecampagne

De Nederlandse keten van zachtfruittelers en -handelaren heeft in Brussel een aanvraag gedaan voor een driejarige promotiecampagne. Het doel is de consumptie van Nederlandse aardbeien, frambozen, bramen, rode en blauwe bessen te stimuleren.

Zachtfruitketen+doet+aanvraag+voor+Europese+promotiecampagne
© Vidiphoto

De campagne met een totaalbudget van 1,2 miljoen euro is een initiatief van ZLTO, NFO, Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Berry Promotions en Simply the Bes. De aanvraag is vorige maand ingediend en in september of oktober besluit Brussel of het budget wordt toegekend. Als dat positief is, starten op 1 januari 2025 de eerste promotieactiviteiten.

Pr-man Mark de Jong, namens ZLTO betrokken bij de aanvraag, vertelt dat telers en handelaren samen de aanzet hebben gegeven tot de campagne en ook betrokken zijn bij de uitvoering ervan. De campagne gaat onderdeel uitmaken van het Europese subsidieprogramma 'Enjoy, it's from Europe'. Hiermee wil de EU de afzet en het bewustzijn over de kwaliteit en duurzaamheid van Europese agrarische producten bevorderen.


Afdracht via afzetorganisaties

Van het jaarbudget van 400.000 euro moeten teelt en handel zelf 120.000 euro bijdragen. De afdracht daarvoor loopt via diverse afzetorganisaties en bedraagt ongeveer 1.500 euro per miljoen kilo verkocht product. De campagneactiviteiten bestaan uit reclame via sociale media als TikTok, Instagram en Facebook, diverse reclame-uitingen in supermarkten en voor telers uit promotiemateriaal met een educatief karakter om te plaatsen bij productielocaties.

De Jong legt uit dat de dalende consumptie voor zachtfruitsoorten de directe aanleiding is voor de campagne. Cijfers daarover zijn begin dit jaar gepresenteerd tijdens de Landelijke Aardbeiendag in Den Bosch. 'Sinds corona zien we een duidelijk dalende trend als het gaat om de consumentenaankopen voor aardbeien, maar ook bessen, frambozen en bramen. Dit geldt met name voor de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar. Die trend willen we uiteraard keren.'


Gemakkelijke snack

De focus van de campagne ligt op Nederland, België en Duitsland als belangrijkste afzetgebieden. 'Daarbij positioneren we zachtfruit als gezonde en gemakkelijke snack voor elke dag en als typisch zomerproduct van eigen bodem', laat De Jong weten. 'In de communicatie besteden we verder veel aandacht aan de duurzame productiemethoden.'

Tijdens de campagne wordt een onderzoek uitgevoerd om te beoordelen of de promotie het gewenste effect heeft. Tegelijkertijd wordt daarmee meer kennis opgedaan over de consumptie van zachtfruit.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer