Zachtfruitketen doet aanvraag voor Europese promotiecampagne
De Nederlandse keten van zachtfruittelers en -handelaren heeft in Brussel een aanvraag gedaan voor een driejarige promotiecampagne. Het doel is de consumptie van Nederlandse aardbeien, frambozen, bramen, rode en blauwe bessen te stimuleren.
De campagne met een totaalbudget van 1,2 miljoen euro is een initiatief van ZLTO, NFO, Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Berry Promotions en Simply the Bes. De aanvraag is vorige maand ingediend en in september of oktober besluit Brussel of het budget wordt toegekend. Als dat positief is, starten op 1 januari 2025 de eerste promotieactiviteiten.
Pr-man Mark de Jong, namens ZLTO betrokken bij de aanvraag, vertelt dat telers en handelaren samen de aanzet hebben gegeven tot de campagne en ook betrokken zijn bij de uitvoering ervan. De campagne gaat onderdeel uitmaken van het Europese subsidieprogramma 'Enjoy, it's from Europe'. Hiermee wil de EU de afzet en het bewustzijn over de kwaliteit en duurzaamheid van Europese agrarische producten bevorderen.
Afdracht via afzetorganisaties
Van het jaarbudget van 400.000 euro moeten teelt en handel zelf 120.000 euro bijdragen. De afdracht daarvoor loopt via diverse afzetorganisaties en bedraagt ongeveer 1.500 euro per miljoen kilo verkocht product. De campagneactiviteiten bestaan uit reclame via sociale media als TikTok, Instagram en Facebook, diverse reclame-uitingen in supermarkten en voor telers uit promotiemateriaal met een educatief karakter om te plaatsen bij productielocaties.
De Jong legt uit dat de dalende consumptie voor zachtfruitsoorten de directe aanleiding is voor de campagne. Cijfers daarover zijn begin dit jaar gepresenteerd tijdens de Landelijke Aardbeiendag in Den Bosch. 'Sinds corona zien we een duidelijk dalende trend als het gaat om de consumentenaankopen voor aardbeien, maar ook bessen, frambozen en bramen. Dit geldt met name voor de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar. Die trend willen we uiteraard keren.'
Gemakkelijke snack
De focus van de campagne ligt op Nederland, België en Duitsland als belangrijkste afzetgebieden. 'Daarbij positioneren we zachtfruit als gezonde en gemakkelijke snack voor elke dag en als typisch zomerproduct van eigen bodem', laat De Jong weten. 'In de communicatie besteden we verder veel aandacht aan de duurzame productiemethoden.'
Tijdens de campagne wordt een onderzoek uitgevoerd om te beoordelen of de promotie het gewenste effect heeft. Tegelijkertijd wordt daarmee meer kennis opgedaan over de consumptie van zachtfruit.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Iseki TG 6370
2017, P.O.A.
-
Case IH PUMA 160 CVX
2014, P.O.A.
-
Grasshopper 526V52 Zeroturn
Gebruikt, P.O.A.
-
Frontgewicht, staal - beton gewicht , 600, 800 ,1100 kilogram
Gebruikt, € 750
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %