Oekraïens gps-stuur draait op Android-app

Het van oorsprong Oekraïense gps-systeem FieldBee wordt voortaan geïmporteerd door Van der Sluis Agri met vestigingen in het Overijsselse Genemuiden en het Flevolandse Ens. FieldBee bestaat zo'n tien jaar. Mede via eerdere leveranciers rijden er in Nederland nu zo'n honderd trekkers op dit systeem.

Oekra%C3%AFens+gps%2Dstuur+draait+op+Android%2Dapp
© Frits Huiden

Van der Sluis Agri heeft bijna zeshonderd medewerkers en is actief in de landbouw, installatie en constructie. Het bedrijf is dealer van Deutz-Fahr-trekkers die af fabriek worden geleverd met Topcon-systemen. Daarmee kan Van der Sluis Agri twee gps-systemen aanbieden.

Het verschil is dat FieldBee zich met Europese kwaliteit meer richt op de budgetmarkt. De FieldBee PowerSteer is verkrijgbaar vanaf 5.000 euro, terwijl de gerenommeerde merken meestal beginnen tussen de 8.000 en 15.000 euro.

De oprichter van FieldBee, de Oekraïense Michael Utkin, is in 2014 begonnen in het Zuid-Hollandse Noordwijk en werkt nu met zes personen vanuit een kantoor in het Noord-Hollandse Amstelveen en een productie- en R&D-centrum in het Poolse Gliwice. Wereldwijd werken er zo'n honderd mensen.


Nederlandse handleiding

FieldBee is een Europees product met een Nederlandse handleiding en telefonische ondersteuning vanuit Van der Sluis Agri of de back-up van de fabrikant zelf. In plaats van de gebruikelijke één jaar garantie geeft FieldBee twee jaar garantie.

Het gps-systeem is op elk trekkermerk te bouwen en bevat slechts één kabelboom. Meestal zullen klanten ervoor kiezen dat zelf te doen. Dat moet binnen een dag lukken. Het lastigste is vaak om het stuur los te krijgen dat meestal vastzit op de conische stuuras. Tegen een uurtarief kan Van der Sluis Agri de gps-set ook ter plaatse monteren.


Het gps-stuur met elektromotor is vlot te monteren, zodra het oude stuur eraf is.
Het gps-stuur met elektromotor is vlot te monteren, zodra het oude stuur eraf is. © Frits Huiden

De FieldBee PowerSteer bestaat uit een stuur met elektromotor, een ontvanger op het dak en een Androidtablet die fungeert als bedieningsterminal. Deze tablet met 5G-simkaart en internetverbinding is een sterke eigenschap van het systeem, omdat de zware 3 RAM-processor het systeem kan draaien via een app.

Deze app is vrij te downloaden in de appstore, draait ook op andere apparaten en wisselt eenvoudig data uit. Ook vanuit de importeur. Zo zijn de perceelsdata van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland te importeren en zijn daar ook de bufferstroken in meegenomen. Daarbij zijn Shapefile-taakkaarten via ISOXML, de gemeenschappelijke digitale taal, uit te wisselen.


De herkenbare gele gps-ontvanger op het dak.
De herkenbare gele gps-ontvanger op het dak. © Frits Huiden

Het gps-rijden kan in acht patronen, zoals de rechte en diagonale AB-lijn, curves en pivotstructuren. Na het instellen van de grootte van de kopakker en minimale draaicirkel draait het elektrische stuur de trekker ook naar de volgende werkgang via een omegavormige bocht of door werkgangen over te slaan.


Snel overzetten

Het systeem is uit te breiden met een wisselkit van 790 euro om de gps-set snel over te zetten op een tweede trekker zonder veel ombouwwerk. De RTK-gps-set die een trekker op 2,5 centimeter nauwkeurig laat rijden, maakt voor zijn correctiesignaal gebruik van een eigen basisstation of van het MoveRTK-netwerk ofwel 06-gps.

Voor het gebruik van functies zoals verschillende AB-lijnen en de kopakkermodule is een jaarlijkse licentie van 200 euro nodig. Voordeel is dat de licentie ook per dag, week of maand is af te sluiten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 7°
    90 %
  • Zaterdag
    7° / 5°
    90 %
  • Zondag
    7° / 4°
    65 %
Meer weer