Boeren van Amstel haalt streefbedrag in crowdfunding Amsterdammer Kaas

Amsterdam krijgt zijn eigen traditionele kaas terug. Het collectief Boeren van Amstel grijpt het 750-jarig bestaan van de hoofdstad aan om Amsterdammer Kaas te lanceren, waarmee tegelijkertijd de biodiversiteit wordt bevorderd. Het streefbedrag van een crowdfundingsactie is behaald.

Boeren+van+Amstel+haalt+streefbedrag+in+crowdfunding+Amsterdammer+Kaas
© Dingema Mol

Op donderdag 1 augustus werd het streefbedrag van 45.000 euro bereikt. Daarvan is 27.500 euro bestemd voor een lening om de kaasvoorraad te financieren. De rest betreft kaasbestellingen in de voorverkoop. Het is nog niet gedaan met de crowdfunding. 'Hoe meer kaas we verkopen, hoe meer biodiversiteit we kunnen inzaaien. Met de 30.000 euro die we nog extra op kunnen halen, kunnen we gemiddeld 15.000 vierkante meter aan biodiversiteit inzaaien', schrijven de Boeren van Amstel in een toelichting op de financiering.

De Amsterdammer Kaas is volgens de initiatiefnemers een jonge kaas die de afgelopen decennia van de markt is verdwenen, mede door concurrentie van kazen uit Gouda en Edam en het hoge zoutgehalte.

'Vroeger was het zout nodig voor de houdbaarheid van de kaas. Dankzij de hoge kwaliteit melk die we nu gebruiken, is dat niet meer nodig en kunnen we een smaakvolle Amsterdammer produceren met een lange houdbaarheid', zegt directeur Michel Penterman van Boeren van Amstel.


Slootranden

Per verkochte kilo Amsterdammer Kaas wordt een vierkante meter slootrand biodivers ingezaaid door de achttien Boeren van Amstel. Zij zetten zich ook al langer inzetten voor een biodivers landschap. Zo storten de boeren van iedere verkochte liter melk 2 cent in het Weidevogelfonds. Hiermee is de afgelopen jaren ruim 45.000 euro opgehaald. Met Amsterdammer Kaas is het de bedoeling om dit jaar 40.000 vierkante meter in te zaaien aan gebiedseigen bloemen en planten.

Boeren van Amstel maakt gebruik van een hightech onlinetool waarmee de ontwikkeling van de biodiverse randen wekelijks online kan worden gevolgd via drone- en satellietbeelden. Dat wordt aangevuld met updates van de boeren zelf. Bedrijven kunnen hun eigen biodiverse strip claimen en de voortgang op een aantrekkelijke en geanimeerde wijze op de voet volgen.

Meer dan driehonderd deelnemers hebben bijgedragen aan de crowdfundingsactie. 'Het is ontzettend tof om zo samen met een grote groep Amsterdammers, kaasliefhebbers en natuurliefhebbers de stad haar kaas en haar natuur terug te geven', zegt Penterman hierover.


Vaste speler op kaasmarkt

De eerste lading Amsterdammer Kaas wordt deels via voorverkoop verkocht. Daarnaast lopen er 'veelbelovende gesprekken' met supermarkten, groothandels, horeca en andere afnemers. Het is de bedoeling om binnen twee jaar op kaasgebied een vaste speler te worden in de Amsterdamse markt.

Boeren van Amstel is een collectief van boeren uit het Amstelland, het landelijk gebied ten zuiden en oosten van Amsterdam en bestrijkt de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn, Ouder-Amstel en Diemen. De zuivelproducten van de boeren zijn onder meer verkrijgbaar bij supermarkten en groothandels in en rondom de hoofdstad. Zo'n 90 procent van de melk en yoghurt wordt afgezet via de horeca.

De coöperatie maakte in 2021 een doorstart na een faillissement. Volgens Penterman was deze tegenslag vooral te wijten aan het sluiten van horeca door de coronacrisis.

Het bedrijf ging van een personeelsbestand van 8 fte naar 1,8 fte. Het liet de melk bij een zuivelboerderij verwerken en verpakken. Bovendien stapte een impactinvesteerder in het bedrijf. Vorig jaar kondigde Penterman al aan dat kaas, net als room en kwark, werd gezien als potentieel nieuw product van de coöperatie.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    23° / 13°
    5 %
  • Zaterdag
    24° / 12°
    10 %
  • Zondag
    22° / 12°
    40 %
Meer weer