Zussen Looije promoten vrouwelijk leiderschap

Het overnemen van de leiding over Looye Kwekers is een uitdaging. De zussen Annelies (36) en Margriet (34) Looije kunnen het aan, samen met een derde zus, Jacqueline (29). Die werkt op het Spaanse zusterbedrijf.

Zussen+Looije+promoten+vrouwelijk+leiderschap
© Thierry Schut

Met een stevige handdruk verwelkomen de zussen Annelies en Margriet Looije hun bezoeker. Het interview moet snel, want er is nog veel te doen. Bovendien hebben zij de antwoorden al paraat, want zij hebben een boodschap uit te dragen en doen dat vol passie.

'We hebben een marketingbureau ingehuurd', zegt Margriet Looije. 'Dat is omdat wij de marketing van ons product zelf oppakken, zelf een eigen merk in de markt zetten en ook onze eigen verkoop doen. Om dat allemaal goed te doen, hebben we drie doelen gesteld. Wij willen vrouwelijk leiderschap promoten, wij willen met ons bedrijf de positie van de glastuinbouw verstevigen en natuurlijk ons product vermarkten.'


Glastuinbouw promoten

Hun persoonlijke bekendheid is geen doel, maar een middel om het bedrijf en de glastuinbouw te promoten, stellen de zussen.

We worden misschien onderschat, maar vaak alleen in het begin

Margriet Looije, Looye Kwekers

Hun vader Jos Looije (70) heeft vier dochters, van wie drie in het familiebedrijf werken. Annelies en Margriet Looije hebben de dagelijkse leiding van het bedrijf in Nederland. Annelies Looije is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en het personeel, Margriet Looije doet marketing en verkoop. Derde zus Jacqueline Looije runt een productielocatie in Spanje.

De familie heeft financieel directeur Marcel van Rosmalen in dienst en daarnaast bedrijfsmanagers en teeltmanagers.

Margriet Looije is nog vol van de eervolle vermelding die zij ontvingen voor hun tomaten van het International Taste Institute in Brussel. Dat waardeerde hun Looye Honingtomaten met drie sterren, de hoogste score. 'Smaak gaat niet alleen over het suikergehalte op basis van brix. Wij geloven dat smaak veel complexer is. Het gaat ook om de verhouding tussen zoet en zuur en de volle smaak.'


Voordeel

Over het ondernemerschap zegt Margriet Looije dat zij het vrouw-zijn als voordeel ziet. 'We worden misschien eerder onderschat, maar vaak alleen in het begin.' Om andere vrouwen een hart onder de riem te steken, adviseert zij het boek Lean in van Sheryl Sandberg te lezen. De belangrijkste lessen daaruit nemen de zussen Looije ter harte.

Margriet Looije: 'Laat je niet kisten en vertrouw op jezelf'. Annelies Looije vult aan: 'Blijf jezelf, zoek je eigen stijl en doe wat je leuk vindt.'

Dat de zussen in een mannenwereld moeten functioneren, betekent niet dat zij zich als mannen moeten gedragen. Sterker nog, zij proberen hun vrouwelijke kanten te versterken. 'Wij horen dat sommige medewerkers het extra leuk vinden dat er nu vrouwen aan het roer staan', zegt Margriet Looije. 'Maar anderen zijn door de wisseling van de wacht juist vertrokken. Al was dat bij een mannelijke opvolger waarschijnlijk ook het geval geweest.'


Relatie goed houden

Op de vraag of het niet wat veel is, zussen zijn en samen de leiding hebben over een groot bedrijf, benadrukken zij voornamelijk de voordelen, maar ook de moeite die zij nemen om de relatie goed te houden.

'We hebben moeten leren om dingen hardop uit te spreken', zegt Annelies Looije. 'Elkaar deelgenoot maken van waar we mee bezig zijn. Dat voorkomt onbegrip achteraf. Het helpt dat wij complementair zijn. We nemen ook de tijd om elkaar bij te praten. Dan hebben we het soms niet eens over het bedrijf, maar over onze gezinnen.'


Rol van vader

Vader Jos Looije is op de achtergrond nog aanwezig. Hij is bijvoorbeeld de architect van de nieuwbouw op de locatie in Burgerveen. De zussen vinden het vooral een voordeel dat hun vader een bekende ondernemer is. Margriet Looije: 'Hij heeft ons vanaf het begin veel vrijheid gegeven. Maar ook advies. Dat is fijn, want hij heeft een schat aan ervaring.'

De ondernemer benadrukt dat het waar is dat zij en haar zus een mooi stabiel bedrijf hebben overgenomen, maar dat er ook al tegenslagen zijn geweest.


Harde keuzes maken

Wij zijn dingen anders gaan doen, onder andere op commercieel gebied. Zelf een merk en naamsbekendheid opbouwen, betekent soms harde keuzes maken. Als er meer vraag is dan aanbod, welke afnemer krijgt dan voorrang voor levering? Je oudste trouwste klant of degene met de meeste potentie om je merk bekender te maken?'

De volgende stap in hun bedrijf die de zussen hopen te maken, is de inzet van oogstrobots. 'We zijn al bezig om bedrijfsprocessen te automatiseren en proberen het gebrek aan arbeidskrachten te beperken door een fijne werkgever te zijn', verklaart Margriet Looije.


Uitzendbureau

Met drie andere tomatenkwekers heeft Looye Kwekers uitzendbureau NL Jobs opgericht. De gezamenlijke inspanning betreft het inhuren van mensen die verzekerd zijn van een eerlijk loon en goede woonomstandigheden.

Waar de vrouwelijke ondernemers in hun eigen tomatenbedrijf hun rol duidelijk pakken, lijkt dit ook te gelden voor hun rol in de glastuinbouwsector. De zussen hebben al ervaring in de raad van commissarissen van NL Jobs. Maar gezien hun passie voor de tuinbouw is het niet ondenkbaar dat ze op termijn ook in aanmerking komen voor andere bestuursfuncties bij organisaties die zich inzetten voor de sector.


Concept met smaaktomaten pakt goed uit

Annelies (36) en Margriet (34) Looije hebben de dagelijkse leiding over tomatenbedrijf Looye Kwekers met de hoofdvestiging in Naaldwijk. De totale omvang van het bedrijf is 32 hectare, waarvan 8 hectare in aanbouw. Looye Kwekers bestaat uit de drie productielocaties van de familie Looije zelf in het Zuid-Hollandse Naaldwijk en Burgerveen en in het Spaanse Águilas. Daarnaast heeft de familie 28 hectare contractteelt voor smaaktomaten op Nederlandse glastuinbouwbedrijven. De beste trostomaten worden afgezet onder de merknaam Honingtomaten. Dit merk is neergezet als een luxe en exclusief product. Vader Jos Looije (70) heeft het concept van de lekkerste troscherrytomaat, de honingtomaat, in 2009 in de markt gezet. In 2016 volgde de Looye Joyn-trostomaat. Ook dit concept pakt goed uit. Er is meer vraag naar de smaaktomaten dan Looye Kwekers kan produceren.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    24° / 13°
    10 %
  • Vrijdag
    23° / 13°
    5 %
  • Zaterdag
    24° / 11°
    10 %
Meer weer