MOB wint zaken luchthavens, maar haalt bakzeil in stikstofzaken Overijssel
De bestuursrechter in Zwolle heeft twee zaken over natuurvergunningen en stikstofuitstoot in provincie Overijssel, die door milieuactiegroep Mobilisation for the Environment (MOB) waren aangespannen, ongegrond verklaard. Twee andere zaken werden door MOB zelf ingetrokken.
Het betreft zaken rondom agrarische bedrijven in Dalfsen, Heino en Kamperveen, en een biomassacentrale in Heeten. De twee eerstgenoemden werden door de organisatie van Johan Vollenbroek zelf ingetrokken. In de andere twee zaken oordeelde de rechtbank dat provincie Overijssel terecht stelt dat er op het moment van vergunningverlening geen sprake was van het overtreden van de Wet natuurbeheer.
Mobilisation for the Environment trok al in 2018 bij de provincie aan de bel, die in de ogen van de actiegroep handhavend zou moeten optreden vanwege het ontbreken van een passende natuurvergunning. Sindsdien zijn er meerdere zaken geweest, waardoor de boeren in kwestie en de initiatiefnemers van de biomassacentrale sindsdien al in onzekerheid verkeren.
Als de bestuursrechter anders had geoordeeld, zouden de bedrijven in kwestie een nieuwe vergunning moeten aanvragen. MOB kan ervoor kiezen om bij de Raad van State in hoger beroep te gaan.
Luchthavens
Op een ander vlak was er wel een succes voor Mobilisation for the Environment. In een zaak die in 2019 werd aangespannen sprak de rechtbank in Gelderland uit dat de overheid 'passende maatregelen' moet nemen tegen overmatige stikstofuitstoot van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. 'Dat betekent krimpen', stelt voorzitter Alfred Blokhuizen van actiegroep SchipholWatch die de zaak samen met MOB aanspande.
In het verleden heerste het idee dat een afzonderlijke natuurvergunning niet nodig was voor de vliegvelden. Maar het kabinet erkende in 2020 dat dit wel vereist is. Een belangrijke reden is de uitstoot van stikstofoxiden door vliegtuigen. Die vervuilen de lucht en kunnen schadelijke invloed hebben op de natuur. Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport beschikken nog altijd niet over zo'n vergunning. 'De rechter is het met ons eens dat dit niet kan', zegt Blokhuizen.
Voor Schiphol was MOB een vergelijkbare rechtszaak gestart. Maar die luchthaven beschikt sinds vorig jaar wel over een natuurvergunning. Daarom laat de rechter die zaak voor wat het is. Blokhuizen zegt dat de milieuclubs het daar niet bij laten zitten. De vergunning van Schiphol wordt volgens hem aangevochten bij een andere rechter.
Het is nog niet bekend of de overheid in beroep wil gaan tegen de uitspraken. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit laat weten de uitspraken te bestuderen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kubota M7131
Gebruikt, P.O.A.
-
Krone 243CV achtermaaier
Gebruikt, P.O.A.
-
Fella TH13010 getrokken schudder
2012, P.O.A.
-
Evers FOREST XL 9-310-2 R62
Nieuw, € 11.750
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %