Ausnutria houdt last van moeilijke markt in China

Het Chinees-Nederlandse zuivelbedrijf Ausnutria blijft last houden van de moeilijke marktomstandigheden in China. Het bedrijf spreekt van 'een drukkend effect' vanuit zijn belangrijkste markt. De ontwikkeling in de rest van de wereld ziet de directie van het zuivelbedrijf als positief.

Ausnutria+houdt+last+van+moeilijke+markt+in+China
© Nieuwe Oogst

Het aantal producten werd in de afgelopen periode uitgebreid. In juli kreeg Ausnutria voor het merk Kabrita, op geitenmelk gebaseerde zuigelingenvoeding (0-12 maanden), toegang tot de Amerikaanse markt. Het Chinese zuivelbedrijf Yili heeft een meerderheidsbelang in Ausnutria. Ausnutria is beursgenoteerd in Hongkong. Het bedrijf produceert veel kindervoeding op basis van geiten- en koemelk.

De omzet van Ausnutria bedroeg in het eerste half jaar van 2023 465 miljoen euro. Dat is een daling van 9,1 procent ten opzichte van de eerste helft van 2022. Het bedrijfsresultaat daalde met 5,3 procent naar 48,2 miljoen euro. De nettowinst bedroeg in de eerste helft van 2023 24,4 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 31,6 miljoen euro; een daling van 22,8 procent.


Tegenwind

De jaarcijfers van 2022 maakten al duidelijk dat de Chinese markt op dit moment lastig is en Ausnutria aardig wat tegenwind ervaart. De omzet van 2022 kwam 9,1 procent lager uit dan het jaar ervoor. Begin dit jaar kondigde Ausnutria reorganisatieplannen aan en aanpassingen van de managementstructuur. Onderdeel daarvan is de werving van een nieuwe CEO.


Ausnutria spreekt zelf van 'een redelijk stabiele ontwikkeling'. De daling van de resultaten werd sterk beïnvloed door valutaverschillen, van rond de 10 procent. 'Ondanks de grote uitdagingen heeft Ausnutria vertrouwen in de markt, haar merken en haar toekomst', schrijft het bedrijf in een persverklaring. 'Ausnutria blijft zich richten op gekwalificeerde geitenmelkpoeder en premium koemelkpoeder business en daaraan gerelateerd wetenschappelijk onderzoek en productinnovaties.'


Strikte regels

China blijft de belangrijkste markt voor Ausnutria. Voor de export van baby- en kindervoeding naar China gelden strikte regels en wetten, deze zijn begin dit jaar verder aangescherpt. Ausnutria heeft haar grootste merken voor deze markt het afgelopen half jaar opnieuw geregistreerd. Volgens Van der Meer was het 'kostenintensief' om de nieuwe registraties voor elkaar te krijgen, 'maar nodig voor onze onderscheidende marktpositie in China en wereldwijd'.

Als gevolg van het derde jaar op rij dalende geboortecijfer in China, bevindt de baby- en kindervoedingssector zich in een fase van sterk toenemende concurrentie, merkt de directie van Ausnutria. Deze markt in China daalt 14 procent op jaarbasis. De merken van Ausnutria presteren volgens het zuivelbedrijf beter dan de rest van de markt.


Rest van de wereld

Ausnutria zag zijn omzet in markten buiten China groeien. Dat geldt zowel in Amerika, het Midden-Oosten als Zuidoost-Azië. Van der Meer spreekt van een 'significante groei'. Nederland blijft volgens de directie een belangrijke basis voor investeringen. De bouw van Ausnutria’s nieuwe droogtoren voor halffabricaat kindervoeding in Heerenveen, wordt begin 2024 afgerond.

Ausnutria deed in het verleden verschillende overnames en heeft daardoor in Nederland onder meer zijn oorsprong in zuivelfabriek De Vechtstreek (Ommen), Van Heel Gecondenseerde Melkmaatschappij (Kampen) en Lijempf (Leeuwarden). Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Zwolle. In 2017 is een nieuwe fabriek in Heerenveen geopend.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer