Geitenhouder Martijn de Kruijf verwaardt al zijn bokjes

Geitenhouder Martijn de Kruijf uit Leusden slacht jaarlijks al zijn 300 tot 350 bokjes voor verkoop aan huis en aan restaurants. Sinds maart laat hij ook geitenkaas maken. 'Wij willen het complete verhaal van zuivel en vlees vertellen.'

Geitenhouder+Martijn+de+Kruijf+verwaardt+al+zijn+bokjes
© Marnix Schmidt

Zijn bokken verwaarden omschrijft De Kruif als een 'gek idee' dat vlak voor de coronacrisis tijdens het drinken van een biertje met een medewerker ontstond. Hij bedacht de leus: 'Geen gemekker, geitenvlees is gezond en lekker.' Het past in de filosofie van De Kruijf. 'Ik wil andere dingen doen dan anderen. Niet dat dat altijd beter is, maar ik wil het in ieder geval onderzoeken om een slag vooruit te kunnen maken. Het is toch idioot dat afvoer van bokjes geld moet kosten.'

De ondernemer melkt sinds achttien jaar geiten. Het bedrijf schakelde om van 30 koeien en 160 vleesvarkens naar 500 melkgeiten. 'Ik molk als zzp'er al op geitenbedrijven. Met geiten konden we het volume verhogen en meer afzet genereren. Daar waar de koeien 180.000 kilo gaven, zaten we met 500 geiten op 5 ton', zegt De Kruijf.


Tien bokjes

De veehouder begon in 2019 zijn korte keten met tien bokjes aanhouden. De bokjes worden geslacht als ze drie maanden zijn. Ze krijgen melk van begin tot het eind en worden bijgevoerd met brok en gehakseld stro. De dieren wegen levend 25 kilo. Nadat ze zijn geslacht en afhankelijk van wat de afnemer wil, wegen ze met bot en al 12,5 kilo en uitgebeend 8 kilo.

Ik houd er 5 ton 10 euro per bokje aan over, maar belangrijker is dat het mij een voldaan gevoel geeft

Martijn de Kruijf, geitenhouder in Leusden

'Met de achterbout op de rug ging ik langs restaurants. Koks waren dolenthousiast. Ze gingen meteen koken. Ze zijn net als ik ondernemers en waarschuwden mij niet naar hun collega te gaan', zegt De Kruijf.

Maar toen het vlees eenmaal op de menukaart stond, viel de afzet aan restaurants weg. 'Consumenten kozen niet voor geit. Ze kozen voor kalf of zalm. Geit kennen ze niet', constateert de ondernemer. De afzet begon wat op gang te komen, toen restaurants creatiever werden. Een restaurant nam het vlees als gang mee in een verrassingsmenu, een ander restaurant maakte er soep van.


Coronacrisis

Toen brak de coronacrisis uit. Restaurants gingen dicht met als gevolg dat de vriezer van De Kruijf vol zat met zeventig bokken. 'Daar moesten we wat mee. Maar hoe bereik je de consument? We stelden een kleine advertentie in de regiokranten op', zegt hij.

Dat bleek een schot in de roos. De eerste dag dat de geitenhouder het vlees op eigen erf verkocht, stonden er zestig klanten op de stoep. 'We waren enorm verbaasd. Er kwamen vooral vutters op af. Zij hebben vaak een tweede huis in Zuid-Europa, maar konden daar niet naartoe vanwege corona. Ze misten het geitenvlees, dat in landen als Italië veel meer wordt gegeten dan in Nederland', blikt hij terug.


Flexitariërs

De Kruijf noemt de doelgroep die hij trekt, de 'betere flexitariër die bewust kiest'. 'Turken en Marokkanen zijn ook gek op lamsvlees. Maar zij vinden ons vlees te duur. Zij gaan voor vlees tussen de 7 en 8 euro. Ons lamsvlees kost gemiddeld 15 à 16 euro per kilo.'

De ondernemer schat dat hij er 5 tot 10 euro per bokje aan overhoudt. 'Het is geen dikke business. Het is ook lastig uit te rekenen. Melkpoeder was vorig jaar ontzettend duur bijvoorbeeld.' De prijs van het vlees verhogen doet hij niet. 'Vorig jaar heb ik het een keer gedaan. Dat hadden de mensen meteen door. Ze letten erg op hun centen. Ik heb liever dat ze toch nog een kilo stoofvlees meenemen als ze rollade halen dan dat ze dat laten liggen, omdat ik de prijs van rollade heb verhoogd.'

Veel belangrijker voor De Kruijf is dat het hem een voldaan gevoel geeft. 'Ik vind het mooi om een eerlijk product op de markt te zetten en de sector positief voor het voetlicht te brengen. Dat de consument onwetend is, ligt aan de sector zelf. Ons verhaal komt kennelijk niet altijd goed over.'


Bewustwording

Bewustwording bij de klant vergroten is zijn drive. 'Geitenkaas is hip, maar sommige klanten moeten niets van het vlees weten. Ik vraag vaak wat ik met de bokjes moet doen: vernietigen of consumeren. Dan worden ze zenuwachtig, want ik maak hen verantwoordelijk voor het eten. Dat is precies de bedoeling.' En het werkt, lacht De Kruijf. 'Een vegetariër heeft laatst een rollade bij ons gehaald.'


Sinds maart laat Martijn de Kruijf zijn eigen geitenkaas maken.
Sinds maart laat Martijn de Kruijf zijn eigen geitenkaas maken. © Marnix Schmidt

Toch blijft het voor de ondernemer ook goed om te investeren in de relatie met restaurants. 'Wij leveren aan drie restaurants en een aantal workshopkoks. We hebben hen als ambassadeurs nodig. Het overgrote deel gaat weg via onze boerderijwinkel die iedere tweede zaterdag van de maand is geopend en op afspraak.'

De geitenhouder heeft nu 250 vaste klanten. Het is voor hem een uitdaging om dit afzetkanaal vast te houden. 'Pr is ontzettend belangrijk. De consument is een gemaksdier. Die moet je blijven triggeren en activeren. Wanneer we een maand geen nieuwsbrief sturen, merken we dat direct. Dan komt maar de helft van de mensen.'


Martijn de Kruijf, geitenhouder in Leusden
Martijn de Kruijf, geitenhouder in Leusden © Marnix Schmidt


Bedrijfsgegevens

Martijn de Kruijf heeft een geitenhouderij met 1.100 melkgeiten in het Utrechtse Leusden. De geiten leveren gemiddeld 1.250 kilo melk. De dieren krijgen hooi, kuil, perspulp en luzerne aangevuld met brok. Aflammeren gebeurt in januari, april en september. Dat zorgt voor een constante melkstroom, een geleidelijke aanwas van bokjes die gemest moeten worden en de kosten van opfokken worden meer verspreid.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer