'Hartelijk dank voor de service, trekkerdealer'
In onze hedendaagse moderne landbouw krijgen we steeds meer met elektronica te maken. Gps, auto steer, Isobus en noem maar op. Dit zijn allemaal prachtige technieken natuurlijk, zolang ze maar doen wat je ervan verwacht.
Zo kocht ik enkele jaren geleden een nieuwe kunstmeststrooier met een Isobus-aansluiting, sectiecontrole, volautomatische bediening en nog veel meer. Erg handig. Doordat de meeste kavels bij ons door de pivot-irrigatie in cirkels beteeld worden, bespaar ik met deze hulpmiddelen de nodige kosten uit.
Dit jaar heb ik mijn nieuw aangeschafte trekker maar voor deze strooier gezet. De trekkerdealer had mijn strooicomputer netjes in de cabine gemonteerd omdat ik die nodig heb voor mijn sectiecontrole.
Ik geef toe, ik ben niet de handigste met computers en software, simpelweg omdat ze me niet interesseren. 'Plug-and-play' werkt voor mij het beste, starten en draaien. Maar ik had al een slecht voorgevoel. Mijn strooicomputer communiceerde niet met de computer op mijn trekker. Na een belletje van nog geen 2 minuten met mijn dealer kreeg ik de data toch binnen op het scherm waar ik ze wilde hebben. Geen kosten, service van de zaak.
Even ging er nog door me heen: hij zal me hier toch geen rekening voor durven sturen?
Maar daarmee was mijn strooier nog niet klaar voor gebruik. De automatische functie werkte nog niet. Na een halfuur te hebben geklooid, belde ik maar even met het bedrijf waar ik de strooier destijds had gekocht. Dit bedrijf was in de tussentijd door een andere firma overgenomen, dus ik kreeg een vreemde vogel aan de lijn die me niet veel verder kon helpen. Hij gaf meteen toe dat hij er niet veel van wist en dat hij zelf ook met de fabrikant moest bellen.
Na enkele foto's te hebben verstuurd, had ik het probleem in de tussentijd zelf gevonden. Netjes teruggebeld en uitgelegd wat er aan de hand was en dat alles nu goed functioneerde. Ik werd vriendelijk bedankt voor de informatie. Even ging er nog door me heen: hij zal me hier toch geen rekening voor durven sturen? Maar jawel hoor, binnen nog geen week lag er een op tafel: 110 dollar voor telefonische service.
Ik zat in dubio of ik hier nou hard om moest lachen of juist moest ontploffen van kwaadheid. Service? Wie heeft wie hier service verleend? Nadat de envelop met de rekening een aantal dagen op tafel lag, vroeg mijn vrouw of ik die niet moest betalen. Na de blik in mijn ogen te hebben gezien, zei ze: 'Oké, laat mij deze maar afhandelen.' Terug op het land tijdens het zaaien, kreeg ik een sms'je binnen. 'Je hoeft je rekening niet te betalen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lely Hibiscus 915CD vario
2018, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 302 ED
Nieuw, P.O.A.
-
Iseki TX1410 tuinbouw - compact traktor
Gebruikt, € 5.500
-
Gewichtblok 1050 KG BOX ECO
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %