Melkveehouder Pol: 'Meer tijd voor mijn koeien door loonvoeren'

Dinsdagmiddag 14 uur. Een zelfrijdende voermengwagen tuft over een landweggetje in het Gelderse Barneveld. Bij het erf van melkveehouder Maurits Pol slaat de machine af, de chauffeur rijdt rechtstreeks naar de ruwvoeropslag. Hij freest de wagen vol mais en kuilgras, mengt het voer en rijdt het direct voor de koeien.

Melkveehouder+Pol%3A+%27Meer+tijd+voor+mijn+koeien+door+loonvoeren%27
© Niek Stam

'Na zeventien tot achttien minuten is hij klaar en vertrekt hij weer', zegt Pol. 'Je moet zorgen dat je vooraf de kuilen hebt geopend. Is dat goed voor elkaar, dan gaat het laden sneller en heb je minder kosten. We betalen circa 60 euro per keer.'

Voordat hij Roubos Voertechniek uit het Utrechtse Leersum inschakelde, was Pol dagelijks gemiddeld anderhalf uur bezig met mengen en voeren. Hij gebruikte hiervoor zijn shovel met kuilhapper en bracht de mais en het kuilgras op de voergang van zijn open frontstal. 'Daar husselde ik het door elkaar. Ik liet expres mijn gras kort hakselen zodat het tijdens het mengen goed uit elkaar viel.' Dat ging altijd goed, al was het voer niet optimaal gemengd. De koeien vraten eerst de mais uit het rantsoen.


Rust aan voerhek

Pol was nieuwsgierig naar loonvoeren, dus liet hij firma Roubos komen met de zelfrijdende voermengwagen. Dat was een succes. De koeien selecteerden niet meer aan het voerhek. 'Dat is beter voor de zuurtegraad, dus gezonder voor de koe. Je hebt minder pensverzuring.'

Ik snap dat sommige boeren het leuk vinden om zelf te voeren

Walter Roubos, eigenaar van Voertechniek Roubos

Ook werd het rustiger bij de vreetplekken, vooral voor jongere dieren is dat prettig. Verder houdt Pol meer tijd over voor zijn 170 melkkoeien. 'Die kreupele koe bekap ik nog even tussendoor en tochtige koeien kan ik op een vroeger moment insemineren. Met mijn dieren moet ik het immers verdienen.'

Walter Roubos is eigenaar van Voertechniek Roubos en heeft ook een melk- en pluimveebedrijf. Hij bezit drie voermengwagens van 15 kuub, een daarvan is reserve. 'Mocht er eentje kapot gaan, dan pakken we de derde wagen en gaat het voeren gewoon door.' Het tarief ligt gemiddeld op 3 euro per minuut, daar komen nog een brandstoftoeslag en reiskosten bij.


Diverse bedrijven

Roubos komt bij ongeveer dertig bedrijven en die zijn heel divers. Je hebt de grotere bedrijven waar ze liever hun tijd tussen de koeien doorbrengen. Of het zijn de kleinere melkveebedrijven met een tweede tak. 'Hun dag zit dan al snel vol. En voor zestig koeien is het vaak niet rendabel om een mengwagen aan te schaffen', zegt Roubos.

De derde groep zijn de financieel-economische boeren die hun investeringen goed doorrekenen. Roubos: 'Ze zien dat uitbesteden voor hen goedkoper is. Als boeren hun eigen arbeid rekenen, zijn wij al snel goedkoper. Maar ik snap dat sommigen zelf voeren gewoon leuk vinden.'

Ook volgens adviseur Sjon de Leeuw van PPP Agro Advies is uitbesteden doorgaans voordeliger voor melkveehouders. Stel je hebt een bedrijf met 150 koeien, een jonge voermengwagen van 60.000 euro en een verreiker van 90.000 euro, dan zit je volgens hem al snel op 15.000 tot 20.000 euro aan jaarkosten. Daar komen de brandstofkosten nog bij, denk aan 25 tot 30 liter per dag.


Exacte kosten

De exacte kosten zijn afhankelijk van het type en de leeftijd van de machines en of ze voor meerdere doelen kunnen worden ingezet. 'Je dient ook je eigen arbeid te tellen, bijvoorbeeld 20 euro per uur of meer. Dit alles tikt aardig door, terwijl de loonwerker bijvoorbeeld een tarief rekent van 2,50 à 3 euro per minuut en dagelijks voor 60 euro kan voeren.' De Leeuw voegt daaraan toe dat de kosten uiteraard afhankelijk zijn van het aantal producten, de logistiek op het bedrijf en het aantal rantsoenen die per dag moeten worden gevoerd.

Toch merkt de adviseur dat loonvoeren nooit goed van de grond is gekomen in Nederland. Sommige veehouders denken dat ze het zelf beter kunnen of ze voeren erg veel verschillende voersoorten en mineralen waardoor het uitbesteden te ingewikkeld wordt. Dan heb je nog de boeren die een goed functionerende mengwagen en shovel hebben. 'Je stapt pas over op uitbesteden als je machines zijn afgeschreven of als ze nog jong zijn en je ze kunt verkopen voor een leuke prijs', stelt De Leeuw.


Om de dag laten voeren

Pol laat het loonbedrijf om de dag voeren. De chauffeur draait dus een flinke portie voor het voerhek. 'Mocht het voer in de zomer niet meer vers blijven, dan kunnen we altijd nog overstappen naar dagelijks voeren', aldus de veehouder.

De melkproductie van Pols koeien ligt op 10.120 kilo per koe per jaar. Dit is niet veranderd nu de loonwerker elke twee dagen om 14 uur een nauwkeurig rantsoen voor de koeien brengt. Wel zijn de gehaltes in de melk met 0,1 procent gestegen, ze liggen nu op 4,6 procent vet en 3,6 procent eiwit.

Naast voeren besteedt Pol ook het harken en inkuilen uit. 'Alleen maaien, schudden en kunstmeststrooien doe ik zelf. We proberen de bewerkingskosten laag te houden. Een dure trekker heb ik niet want die zal vaak stilstaan. Ik ben geen trekkerfanaat.'


Het lijntje met de chauffeur kort houden is belangrijk

Een heldere afstemming met de chauffeur is noodzakelijk bij het uitbesteden van het voeren. Zijn er bijvoorbeeld twee koeien drooggezet of heeft er eentje gekalfd, dan moet het rantsoen worden aangepast. Dat geldt ook bij afwijkende weersomstandigheden in het weideseizoen. 'Bij uitbesteden kun je minder snel schakelen, dus is communicatie heel belangrijk', benadrukt adviseur Sjon de Leeuw van PPP Agro Advies. Ander aandachtspunt is de draaicirkel van de zelfrijdende voermengwagen. Is het erf daarop ingericht? Ook dient de chauffeur rekening te houden met de voersnelheid van de kuilen, zeker als die erg hoog zijn.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer