Aanbieding zorgt niet dat consument meer gezonde voeding koopt
Het uitlichten of afprijzen van gezonde voedingsmiddelen leidt er niet toe dat consumenten meer gezonde producten kopen. Dat concluderen onderzoekers van Amsterdam UMC na een pilot bij supermarktketen Coop.
Gedurende een half jaar tot een jaar werden de gegevens geanalyseerd van 361 consumenten die boodschappen deden bij twaalf verschillende Coop-vestigingen. Een deel van de winkels liet een aantal gezonde producten extra opvallen door bijvoorbeeld actieprijzen en bordjes, het andere deel niet.
Na een jaar bleken deze aanprijzingen en prijsmaatregelen voor gezond voedsel geen effect te hebben op het eetgedrag, het aankoopgedrag en de gezondheid van de deelnemers. Ook de totale afzet van gezonde producten was niet gestegen in de aangepaste supermarkten.
'We weten uit ander onderzoek dat kleine aanpassingen in de supermarkt wel degelijk kunnen helpen om mensen vaker een gezond product te laten kiezen', geeft onderzoeker Josine Stuber van Amsterdam UMC aan. 'Wij hebben nu gezien dat mensen in verhouding niet meer gezonde producten kopen. Ze kopen dan bijvoorbeeld wel de paprika die in de aanbieding is, maar wisselen dat waarschijnlijk in voor een ander gezond product, dat ze al van plan waren om te kopen.'
Verleiding te groot
Het Supreme Nudge-onderzoek van Amsterdam UMC werd gesteund door de Hartstichting en ZonMw. De onderzoekers concluderen dat de verleiding voor ongezonde producten te groot is. Prijsmaatregelen en het uitlichten van producten alleen is niet voldoende om mensen gezonder te laten eten, stellen zij. Er is steviger overheidsbeleid en monitoring nodig. Ongezonde aanbiedingen moeten gereguleerd worden en het ongezonde aanbod in supermarkten beperkt.
Met kleine aanpassingen in de supermarkt worden we geholpen om #gezonde producten te kiezen, maar nu blijkt dat we er niet méér gezonde producten door kopen. Er zijn wettelijke maatregelen nodig om mensen écht te kunnen verleiden tot gezondere #voeding. https://t.co/aHRPS9pAOh
— Amsterdam UMC (@amsterdamumc) November 4, 2022
De overwegend ongezonde omgeving is een doorn in het oog van directeur Hans Snijder van de Hartstichting. 'Onze dagelijkse omgeving verleidt ons voortdurend tot te veel en ongezond eten en drinken. Wij willen juist dat het makkelijk en aantrekkelijk wordt om gezonder te gaan eten. Zo kunnen we hart- en vaatziekten en overgewicht terugdringen.'
Ongezond assortiment aan banden leggen
In het Nationaal Preventieakkoord beloven supermarkten hun klanten te stimuleren om producten uit de Schijf van Vijf te kopen, geeft Snijder aan. 'Daar komt veel te weinig van terecht. De intenties zijn goed, maar het schiet niet op en daarom zal de overheid het ongezonde assortiment aan banden moet leggen.'
Regelgeving vanuit de overheid kan volgens de onderzoekers een gelijk speelveld creëren voor alle supermarkten. Zij moeten zich dan aan dezelfde maatregelen houden om gezonde productkeuzes te stimuleren.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
onbekend stoppelploeg
Gebruikt, P.O.A.
-
Hemach Rubberschuif vast driepunt 2,25 m
Gebruikt, € 685
-
Kubota M110GX
2014, € 38.000
-
Claas Celtis 456 RX
2008, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %