Nederland gaat met drie landen gezamenlijk biologisch promoten
Nederland gaat samen met Zweden, Finland en België de verkoop van biologische producten stimuleren. Het is voor het eerst dat er door landen gezamenlijk een promotiecampagne is opgezet om consumenten te verleiden biologisch voedsel te kopen.
Door middel van nudging, oftewel subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving, wordt de verkoop van biologische producten gestimuleerd. Dat is volgens de initiatiefnemers noodzakelijk, gezien het actieplan van de Europese Commissie voor een biologisch areaal van ten minste 25 procent in 2030.
Het biologisch landbouwareaal bedraagt in Nederland momenteel 4,6 procent en het biologisch marktaandeel 3,3 procent. Naast de groei van het marktaandeel moet de campagne bijdragen aan een hogere bekendheid van en vertrouwen in het Europese biologische keurmerk.
Elders zelfde problemen
Ondanks dat Zweden koploper is in de verkoop van biologische producten, kent het land dezelfde problemen als Nederland. Een relatief kleine groep consumenten (9,5 procent) is verantwoordelijk voor het grootste aandeel van de verkoop van biologische producten (63,5 procent). Daarnaast is de prijs in alle vier de Europese landen een grote barrière. Biologische producten worden door consumenten als duur ervaren. Ondanks dat zeggen consumenten wel biologisch te willen kopen.
Nudges moeten het consumentengedrag gaan veranderen. Dagelijks maken mensen meer dan tweehonderd voedselkeuzes, die sterk worden beïnvloed door de omgeving. Nudges zijn subtiele aanpassingen in die omgeving, om gewenst gedrag te stimuleren.
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de consumenten het goed vindt als supermarkten actiever biologische producten zouden promoten (Future of Foods Institute, 2022). Eerdere pilots toonden al aan dat kleine aanpassingen op de winkelvloer tot meer verkoop van biologisch kan leiden.
Samen sterker
'Voor het eerst lanceren we in vier landen tegelijk een campagne gericht op de promotie van biologische voeding. Samen staan we zoveel sterker en we kunnen ontzettend veel leren van elkaars resultaten. We zijn dan ook enorm blij met deze driejarige samenwerking', aldus directeur Michaël Wilde van Bionext, de Nederlandse ketenorganisatie voor de biologische sector.
De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren meer zeker zijn van hun afzet. Bionext benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde, gezien de ambitie van de Europese Commissie om in 2030 een kwart van het Europese landbouwareaal te gebruiken voor biologische landbouw.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (SO) #688719
Gebruikt, € 3.289
-
POTTINGER HIT 910 AZ
2010, P.O.A.
-
Niemeyer RS 470 TWIN
Gebruikt, € 3.000
-
Stiga PARK 500
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %