Rondweg Emmen blijft beschikbaar voor landbouwverkeer
Provincie Drenthe ziet af van het verhogen van de maximumsnelheid op de N391 rond Emmen van 70 naar 100 kilometer per uur. Daardoor blijft het mogelijk voor de landbouw en ander langzaam verkeer om gebruik te maken van de rondweg.
De N391 is voor veel boeren de enige mogelijkheid om vlot en veilig naar de andere kant van Emmen te komen. Verhoging van de maximumsnelheid zou gebruik van de weg door trekkers en andere landbouwvoertuigen onmogelijk hebben gemaakt. Die zouden dan door de stadskern of woonwijken moeten rijden om de overzijde van de gemeente te kunnen bereiken. Dat betekent vaak omrijden en een vermenging van zwaar verkeer met andere kwetsbare verkeersdeelnemers. De aanpassing maakte deel uit van een nieuw verkeerscirculatieplan voor Emmen en omstreken, een samenwerking tussen de gemeente en de provincie.
LTO Noord en transportorganisatie Cumela hebben altijd geprotesteerd tegen de aanpassing. Provincie Drenthe zegt nu dat zij door af te zien van de verhoging tegemoetkomt aan de bezwaren van de landbouw en de agrarische loonwerkbedrijven in de omgeving. Ook bespaart het maatregelen om de geluidshinder op de rondweg te beperken. Uit onderzoek blijkt dat het geluid toeneemt bij het verhogen van de maximale snelheid op de rondweg van 70 naar 100 kilometer. Daarom zouden in dat geval veel extra geluidswerende maatregelen nodig zijn.
Onvoldoende ruimte
Naast een geluidstoename blijkt dat er in de huidige situatie onvoldoende ruimte is om de bestaande op- en afritten en in- en uitvoegstroken aan te passen en aan te leggen op de vereiste lengte, horende bij een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. 'Daarom wordt de huidige snelheid van 70 kilometer op de rondweg gehandhaafd', stelt de provincie.
Voorzitter Jan Sikken van LTO Noord-afdeling Emmen Oost reageert verheugd op de beslissing van provincie Drenthe. 'We hebben ons belang verschillende malen onder de aandacht gebracht bij de gemeenteraad. Voor ons speelt vooral dat met landbouwverkeer in de stad de verkeersveiligheid verslechtert, naast dat het zwaar transport naar de andere kant van de stad lastiger maakt. Dat de plannen nu zijn teruggedraaid, daar zijn wij als LTO Noord-afdeling dan ook blij mee.'
Knelpunten
Behalve het schrappen van de snelheidsaanpassing heeft provincie Drenthe ook andere delen van het verkeersplan geannuleerd. Zo blijft de huidige situatie bij Bargermeer ongewijzigd. Uit onderzoek is gebleken dat de aanleg van een centrale ongelijkvloerse aansluiting bij Bargermeer zou kunnen leiden tot knelpunten bij grote drukte.
Wel wordt de komende tijd gekeken naar alternatieve maatregelen voor een betere doorstroming en verkeersveiligheid op de bestaande kruisingen Abel Tasmanstraat en Phileas Foggstraat. Behalve voor een veilige en betere doorstroming van het verkeer wordt ook gezorgd voor goede oplossingen voor de huidige onveilige fietsoversteken met de N391.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 711 Vario COM2
2004, € 79.500
-
John Deere Tractor 6R 155 (LH) #433569
Gebruikt, P.O.A.
-
Husqvarna Zitmaaier / tuintrekker R318X (LH) #39507
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH CS 110
2002, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %