Masterclass over leiderschap en strategie voor ondernemers in de glastuinbouw

Voor ondernemers die willen professionaliseren en doorontwikkelen start in februari de masterclass Strategie en Leiderschap in de glastuinbouw. De masterclass is een initiatief van Glastuinbouw Nederland en Rabobank, vanuit de ambitie om ondernemers te helpen de continuïteit van hun bedrijf te versterken. Zij schakelden Florpartners in om een programma te ontwikkelen waarin persoonlijke ontwikkeling en het uitwisselen van expertise met andere ondernemers centraal staat.

Masterclass+over+leiderschap+en+strategie+voor+ondernemers+in+de+glastuinbouw
Rabobank
© Kennispartner

Voor Bart Boevé en Matthijs Jasperse van Florpartners was snel duidelijk dat het programma moest aansluiten op de belangrijkste behoeftes van glastuinbouwondernemers: marktpositionering, bedrijfsstrategie én maatschappelijk draagvlak. Boevé: ‘Technologische innovaties en consolidatie in de keten gaan snel. Het is belangrijk voor ondernemers om koers te blijven houden, door een strategie te hebben voor hun eigen onderneming. Dan toon je leiderschap.’

De masterclass helpt ondernemers om hun strategie verder te ontwikkelen en met collega-ondernemers te sparren. Een centrale rol is weggelegd voor de persoonlijkheid van de ondernemer, die sterk bepalend is voor de bedrijfsontwikkeling.

Inhoud programma

De masterclass bestaat uit twee individuele sessies waarin de focus ligt op de persoonlijkheid en historie van de ondernemer. Daarnaast zijn er vier groepssessies. De masterclass duurt zes maanden en vindt plaats in groepen van 10-12 ondernemers. Een assessment, persoonlijk gesprek en individuele coaching maken deel uit van het programma. Ook krijgen deelnemers tussentijdse opdrachten.

Growers journey

Een van de individuele onderdelen betreft de growers journey. Een reis waarbij de ondernemer terugkijkt op het verleden, om zo het heden beter te begrijpen en de toekomst gerichter vorm te kunnen geven. De inzichten die hieruit naar voren komen, zijn waardevol bij het bepalen van de bedrijfsstrategie en een mogelijke koerswijziging.

Sparren met collega-ondernemers

De groepssessies zijn gericht op het delen van expertise met ondernemers die te maken hebben met vergelijkbare vraagstukken. Boevé: ‘Hier met elkaar over spreken zorgt niet alleen voor herkenning, maar geeft ook inspiratie en leidt tot nieuwe inzichten. Daarbij – en dat realiseren ondernemers zich vaak niet – kan strategisch bezig zijn ook heel leuk zijn. Vooral omdat je loskomt van de waan van de dag.’

Praktische informatie

Bij voldoende aanmeldingen start de masterclass in februari. Van de deelnemers wordt actieve betrokkenheid verwacht tijdens zowel de vier groepsbijeenkomsten als de twee een-op-eensessies. Daarnaast is een goede voorbereidingstijd van de bijeenkomsten essentieel om het gewenste resultaat te kunnen realiseren.


Dit artikel is gecreëerd door onze kennispartner Rabobank

Rabobank

Rabobank is een coöperatieve bank met een missie. Samen met onze stakeholders zetten we ons al 125 jaar in voor een toekomstbestendige samenleving en...

Lees verder »

Meer van Rabobank

Lees ook

Meer artikelen van Rabobank »

Artikelen over Rabobank