Pleidooi voor einde veetransport naar landen buiten EU
Nederland, Duitsland en Luxemburg hebben maandag in een vergadering met de Europese landbouwministers een pleidooi gehouden om te stoppen met langeafstandsvervoer van levend vee naar landen buiten de Europese Unie (EU).
De drie landen willen dat een verbod hierop wordt opgenomen in de nieuwe transportverordening die waarschijnlijk in 2023 van kracht gaat. Zowel de langeafstandstransporten naar landen buiten de EU over land als over zee zijn de landbouwministers Julia Klöckner (Duitsland), Carola Schouten (Nederland) en Romain Schneider (Luxemburg) een doorn in het oog. Ze maken zich zorgen over het dierenwelzijn tijdens deze transporten.
Schouten liet eerder in de Tweede Kamer weten dat een uitzondering zou moeten worden gemaakt voor transporten naar het Verenigd Koninkrijk, omdat daar dezelfde regels en werkwijzen gelden voor dierenwelzijn als in de EU. In plaats van het transport van levende dieren moet er volgens de drie initiatiefnemende landen worden ingezet op de handel in vlees, karkassen en genetisch materiaal.
Naleving EU-regels
De drie landen zien dat, ondanks de vele pogingen om de naleving van Europese regels in derde landen te verbeteren en ondanks dat er ook goede voorbeelden bestaan, het dierenwelzijn tijdens dit soort transporten niet voldoende kan worden gegarandeerd. Ze maken ze zich onder meer zorgen over de gevolgen van hitte en koude. 'In de zomer kunnen de omstandigheden voor de dieren snel verslechteren', schrijven de drie ministers in een notitie aan de andere landbouwministers. 'Vooral wanneer ze wachten in stilstaande voertuigen, bijvoorbeeld in EU-havens alvorens aan te meren, of op EU-exitpunten of punten van binnenkomst in een derde land.'
De ministers zien vooral problemen bij het deel van het transport dat buiten de EU-grenzen plaatsvindt. Dat verloopt volgens hen vaak niet in overeenstemming met EU-regelgeving. 'Vooral tijdens langeafstandstransporten over zee, wanneer onvoorziene langdurige vertragingen optreden, wordt het moeilijk om in de behoeften van de dieren te voorzien en ze veilig naar hun bestemming te krijgen.'
Veeschepen
In dat geval kan het voorkomen dat een zeeschip moet terugkeren naar de EU-haven van herkomst. 'Maar dit is problematisch', schrijven de drie landbouwministers. 'Het opnieuw binnenbrengen van dieren in de EU is volgens de huidige EU-regels niet altijd mogelijk. We zijn allemaal getuige geweest van de verschrikkelijke situatie eerder dit jaar, toen twee veeschepen maandenlang rond moesten varen op de Middellandse Zee. Dat eindigde in het doden van alle dieren in de haven van Cartagena, Spanje.'
Het voorstel van de drie landen is niet overgenomen. Het is bekend dat veel landen in vooral Zuid- en Oost-Europa geen voorstander zijn van zo'n verbod. Wel hebben de landbouwministers afgesproken dat EU-landen stappen moeten zetten om het dierenwelzijn tijdens lange transporten te verbeteren, bijvoorbeeld door meer en strengere controles.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6130R AP FH PTO
2021, P.O.A.
-
New Holland Tractor TS115 (MD) #687937
Gebruikt, P.O.A.
-
Walker MB SD18
2007, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7724-S
2019, € 89.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %