Vee&Logistiek haalt hitteprotocol uit de kast
Er zijn warme dagen op komst. En dat betekent code oranje voor veetransporteurs. Niet vanwege het EK voetbal, de transporteurs staan op scherp om met extra maatregelen het dierenwelzijn tijdens veetransport te waarborgen. Vee&Logistiek Nederland haalt daarom het hitteprotocol uit de kast. Dat treedt in werking bij een voorspelde temperatuur van 27 graden Celsius of hoger.
Bij extreme temperaturen gelden extra regels. Deze regels zijn afspraken tussen het bedrijfsleven en het landbouwministerie, vastgelegd in het protocol extreme temperaturen; het hitteprotocol. Iedere chauffeur en transporteur kent dit protocol. Vee&Logistiek Nederland attendeert leden zo vroeg mogelijk op de dagen waarop het hitteprotocol in werking treedt. Zij volgt hierbij de KNMI-weerapp.
Zodra het hitteprotocol in werking treedt, zijn de chauffeur en de transportondernemer extra waakzaam. De transporten zullen zoveel mogelijk 's ochtends vroeg of 's avonds worden uitgevoerd. Vee&Logistiek Nederland heeft met de NVWA afspraken kunnen maken dat zij verruimde openingstijden en een tropenrooster hanteren. Daardoor kunnen de keuringen voor het vervoer op de koelere momenten van de dag gebeuren.
Route aangepast
Voor aanvang van het transport wordt de geplande route gecontroleerd op drukte en filevorming. Als het nodig is, wordt de route aangepast. Tussen 12 en 19 uur worden minder dieren meegenomen. Er is extra aandacht voor de ventilatie op de veewagens.
Benieuwd wat veetransporteurs doen om ervoor te zorgen dat hun wagen bij warm weer zo koel mogelijk blijft voor de dieren? #veemanvakman
— Vee&Logistiek NL (@VeeLogistiekNL) June 11, 2021
Lees er meer over op onze website en bekijk ons hitteprotocol/https://t.co/Lwd4C3dRbG
Een chauffeur probeert zo min mogelijk te stoppen met vee aan boord. Bij een noodzakelijke stop wordt een schaduwplek gezocht en zo mogelijk in de wind geparkeerd. Ook met de planning van het vervoer wordt rekening gehouden. Wachttijden bij het lossen van dieren worden daarmee zoveel mogelijk vermeden. Is het 35 graden Celsius of nog warmer, dan wordt er helemaal niet gereden.
Onverhoopte calamiteiten
Ook met onverhoopte calamiteiten wordt rekening gehouden. Als veetransporteurs onderweg pech hebben of in een file belanden, dan kan de meldkamer gebeld worden. Politie of hulpdiensten helpen de transporteurs dan zo snel mogelijk naar hun bestemming. Desnoods over de vluchtstrook.
Bij transport van meer dan acht uur wordt ook rekening gehouden met de verwachte temperatuur in het buitenland. Komt die onderweg ergens boven 30 graden Celsius, dan wordt de planning aangepast of het transport geannuleerd.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga TORNADO 398
Nieuw, € 2.231
-
Kubota B2441 Compact traktor
Gebruikt, € 9.950
-
Jonsered FR 2213 MA
2020, P.O.A.
-
Niemeyer RS 470 TWIN
Gebruikt, € 3.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %