Vee&Logistiek haalt hitteprotocol uit de kast

Er zijn warme dagen op komst. En dat betekent code oranje voor veetransporteurs. Niet vanwege het EK voetbal, de transporteurs staan op scherp om met extra maatregelen het dierenwelzijn tijdens veetransport te waarborgen. Vee&Logistiek Nederland haalt daarom het hitteprotocol uit de kast. Dat treedt in werking bij een voorspelde temperatuur van 27 graden Celsius of hoger.

Vee%26amp%3BLogistiek+haalt+hitteprotocol+uit+de+kast
© Nieuwe Oogst

Bij extreme temperaturen gelden extra regels. Deze regels zijn afspraken tussen het bedrijfsleven en het landbouwministerie, vastgelegd in het protocol extreme temperaturen; het hitteprotocol. Iedere chauffeur en transporteur kent dit protocol. Vee&Logistiek Nederland attendeert leden zo vroeg mogelijk op de dagen waarop het hitteprotocol in werking treedt. Zij volgt hierbij de KNMI-weerapp.

Zodra het hitteprotocol in werking treedt, zijn de chauffeur en de transportondernemer extra waakzaam. De transporten zullen zoveel mogelijk 's ochtends vroeg of 's avonds worden uitgevoerd. Vee&Logistiek Nederland heeft met de NVWA afspraken kunnen maken dat zij verruimde openingstijden en een tropenrooster hanteren. Daardoor kunnen de keuringen voor het vervoer op de koelere momenten van de dag gebeuren.


Route aangepast

Voor aanvang van het transport wordt de geplande route gecontroleerd op drukte en filevorming. Als het nodig is, wordt de route aangepast. Tussen 12 en 19 uur worden minder dieren meegenomen. Er is extra aandacht voor de ventilatie op de veewagens.



Een chauffeur probeert zo min mogelijk te stoppen met vee aan boord. Bij een noodzakelijke stop wordt een schaduwplek gezocht en zo mogelijk in de wind geparkeerd. Ook met de planning van het vervoer wordt rekening gehouden. Wachttijden bij het lossen van dieren worden daarmee zoveel mogelijk vermeden. Is het 35 graden Celsius of nog warmer, dan wordt er helemaal niet gereden.


Onverhoopte calamiteiten

Ook met onverhoopte calamiteiten wordt rekening gehouden. Als veetransporteurs onderweg pech hebben of in een file belanden, dan kan de meldkamer gebeld worden. Politie of hulpdiensten helpen de transporteurs dan zo snel mogelijk naar hun bestemming. Desnoods over de vluchtstrook.

Bij transport van meer dan acht uur wordt ook rekening gehouden met de verwachte temperatuur in het buitenland. Komt die onderweg ergens boven 30 graden Celsius, dan wordt de planning aangepast of het transport geannuleerd.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer