Strenger diertransport komt, maar hoe dan?

Het is niet de vraag of de Europese regels voor diertransport gaan veranderen, maar hoe. In 2023 wil de Europese Commissie de Transportverordening die het vervoer van dieren regelt, herzien. Nederland loopt met enkele andere landen voorop met de roep om striktere regels.

Strenger+diertransport+komt%2C+maar+hoe+dan%3F
© Archieffoto Marcel Bekken

Het transport van dieren is een van de meest besproken landbouwonderwerpen in de Europese Unie. Sinds de zomer van 2020 is de enquêtecommissie voor diervervoer (ANIT) van het Europees Parlement actief. Initiatiefneemster is de Nederlandse Europarlementariër Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren. Maar ook tussen landen en in de landbouwraad van landbouwministers wordt er regelmatig over diertransport gesproken.

De teneur is duidelijk. Vrijwel iedereen, van links tot rechts en van Oost- tot West-Europa wil striktere regels of op zijn minst een betere uitvoering van en communicatie over die regels. Een van de problemen is dat bestaande regels in de verschillende Europese landen nogal verschillend worden geïnterpreteerd en uitgevoerd, blijkt uit de gesprekken in de ANIT-commissie.

Het Europese debat over veetransport staat niet op zichzelf. Het heeft alles te maken met een kantelend beeld, vooral in Noordwest-Europa, over de veehouderij en hoe we met dieren omgaan. Naast veetransport wordt er in de EU ook druk gedebatteerd over (het verbod op) kooihuisvesting en de manier waarop het 'slachtsysteem' in Europa is ingericht.


Voorlopers grootst pleitbezorgers

Waar in Nederland en andere Noordwest-Europese landen met de modernste en best uitgeruste transportmiddelen wordt gewerkt, gaat het er in Oost- en soms ook Zuid-Europa heel anders aan toe. Toch zijn juist de 'voorlopers', landen zoals Duitsland, Zweden en Nederland, de grootste pleitbezorgers voor striktere wetgeving.

Met name Duitsland roert zich de laatste jaren sterk op het gebied van dierenwelzijn. De Duitse landbouwminister Julia Klöckner wil bijvoorbeeld naar een veel meer regionaal georganiseerd slachtsysteem om de transportduur voor dieren in te korten.

Is het straks nog wel mogelijk om biggen van Nederland naar Spanje te brengen en van Denemarken naar Roemenië? Want het meest ter discussie staan de langeafstandstransporten, de transporten naar buiten Europa en het transport van dieren over zee. Vanuit Roemenië gaan bijvoorbeeld jaarlijks veel schapen naar het Midden-Oosten.


Kalvertransport meest in beeld

De discussie over kalvertransport raakt Nederland het meest. Nederland ontvangt jaarlijks 80.000 Ierse kalveren. Vooral voor Ierland is dit een spannende discussie. Transport vanuit Ierland duurt per definitie lang terwijl het land zelf niet de capaciteit heeft om de kalveren groot te brengen.

De Ierse landbouwminister wil dan ook proberen of kalveren per vliegtuig vervoerd kunnen worden. Minister Carola Schouten ziet vanwege dierenwelzijn niets in dat plan. En zo blijft het debat over diertransport nog wel even door woeden in EU tot de aanscherpingen helder zijn.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer