Rabobank: 'Voor Nederlandse boer is het lastig concurreren op wereldmarkt'

Voor basisproducten als zuivel, aardappelen en hardfruit is het voor Nederland lastig concurreren op de wereldmarkt. Dit stelt Carin van Huët, directeur Food & Agri Nederland bij Rabobank.

Rabobank%3A+%27Voor+Nederlandse+boer+is+het+lastig+concurreren+op+wereldmarkt%27
© Haijo Dodde

Dure grond en duurzaamheidseisen zorgen bij veehouders, akkerbouwers en fruittelers voor snelstijgende kosten en daardoor een verzwakte concurrentiepositie op de wereldmarkt. Van Huët gaat ervan uit dat op termijn verkoop van handelsgewassen en merkloze basiszuivel onvoldoende is voor de inkomsten van deze ondernemers.

'Aanvulling is nodig door bijvoorbeeld het verwaarden van groene en blauwe diensten, zoals agrarisch natuurbeheer of koolstofvastlegging', aldus Van Huët. Zij reageert op vragen van Nieuwe Oogst na een publicatie van Rabobank over de Nederlandse hardfruitsector. Daarin concludeert de bank dat Nederland te duur is voor de teelt van goedkoop fruit.


Fritesaardappelen

'Voor fritesaardappelen is de situatie vergelijkbaar', meldt Van Huët. 'Ondanks logistieke voordelen en de verwerkingscapaciteit maakt de hoge kostprijs het lastig concurreren op de wereldmarkt.' Overigens geldt dit wat haar betreft juist niet voor Nederlands pootgoed. Zij noemt dat een voorbeeld van een product met voldoende onderscheidend vermogen voor een goede internationale marktpositie.


Voorzitter Jaap van Wenum van LTO-vakgroep Akkerbouw vindt het te gemakkelijk om te stellen dat Nederland te duur is en dat akkerbouwers moeten zoeken naar andere inkomsten. 'Zeker voor aardappelen, uien en suikerbieten geldt dat we ijzersterke ketens hebben. Kern van de hoge kostprijs is het ongelijke speelveld voor onze sector. Daar moet wat aan worden gedaan.'


Toegevoegde waarde

Ook in de melkveehouderij wordt vergroten van toegevoegde waarde belangrijker. Met de productie voor melkstromen zoals PlanetProof, Beter Leven of 'Beter voor Koe, Natuur en Boer' verdient in Nederland maar een klein deel van de melkveehouders een plusje.

Driekwart van de Nederlandse melk wordt geëxporteerd. Nederlandse zuivelondernemingen zullen dan ook moeten focussen op het verwaarden van melkstromen via bijvoorbeeld producten in kleinverpakkingen, babyvoeding of het maken van voeding voor speciale doelgroepen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer