'Erfgoededucatie is kans voor boeren'
Basisscholieren zelf de waarde laten ontdekken van kenmerkende Groningse boerderijen en hen laten nadenken over hoe deze in de toekomst kunnen worden behouden. Dat is wat twee historici en een architect voor ogen staat bij het ontwikkelen van een speciaal lespakket voor leerlingen van de groepen 3, 4, 7 en 8.
Het Groningse educatieproject 'Boerderij in Beeld' is nog in het ontwikkelstadium, toch hebben historici Ingeborg Bennink en Tjerk Poppinga en architect Reinier de Gooijer al aardig in beeld hoe zij basisscholieren warm kunnen maken voor karakteristieke boerderijen.
Dat hoeven volgens het drietal echt niet allemaal monumentale en kapitale hoeves te zijn. Boerderijen met bijzondere details zijn net zo interessant, legt Bennink uit. 'Ook kleine stukjes kunnen het verhaal vertellen of de contrasten tussen oud en nieuw.' Komend jaar willen ze door de hele provincie basisscholieren zo anders laten kijken naar de gebouwen waar ze misschien wel dagelijks langs fietsen.
Toegevoegde waarde
Bennink: 'Erfgoededucatie wil meer toegevoegde waarde bieden ten opzichte van projecten die ingaan op bijvoorbeeld hoe het leven op een boerenbedrijf eruitziet. De scholen die deelnemen aan het project, krijgen een compleet lesprogramma gepresenteerd met een introductieles, een bezoek aan een boerderij en een verwerkingsles.'
De scholen die deelnemen krijgen een introductieles, een bezoek aan een boerderij en een verwerkingsles
Bij het lespakket voor de jongsten hoort een bouwplaat van de boerderij waar de kinderen naartoe gaan. Zo kunnen ze van tevoren al ontdekken hoe het gebouw in elkaar zit. De oudere kinderen gaan aan de slag met fotografie.
Toekomst
'Natuurlijk kijken we naar de agrarische functie. Maar wat gebeurt er nog meer en hoe zie je dat aan de architectuur en het gebruik? Wat is er in de loop der tijd veranderd aan het gebouw en wat zou je in de toekomst nog kunnen toevoegen?' zegt De Gooijer.
Het gaat bij erfgoededucatie dus niet alleen om het verleden van de gebouwen, ook de toekomst komt in het lespakket aan bod. Oudere groepen wordt gevraagd ook hierover na te denken.
Wat gebeurt er met een gebouw als je meer ruimte nodig hebt voor de dieren of de machines, of er een andere functie aan toevoegt? 'Realiteit is dat dit soort boerderijen meestal wel in agrarisch gebruik blijft, maar ook andere functies krijgt', zegt Poppinga.
Mythisch
Juist door de lessen te koppelen aan bedrijven in de buurt, wordt het aantrekkelijk voor de kinderen, heeft het drietal inmiddels ervaren. 'Boerderijen in de eigen omgeving hebben voor veel kinderen ook iets mythisch. Ze kennen de buitenkant en misschien ook de verhalen erover, maar wat gebeurt er eigenlijk achter die muren? Via het project willen we de verhalen achter de verhalen uit de omgeving vertellen.'
Het uiteindelijk doel is volgens het drietal niet alleen draagvlak creëren voor instandhouding van karakteristieke Groningse gebouwen, maar ook voor het bijbehorende beroep. Bennink: 'Erfgoededucatie is zo ook een kans voor boeren.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2008, € 23.500
-
Castle Garden XM140 HD
2020, P.O.A.
-
Hemach Rubberschuif vast driepunt 2,25 m
Gebruikt, € 685
-
John Deere Professionele zitmaaier / tuintrekker X147R (HG) #275222
Gebruikt, € 4.999
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %