Kinderen bootcampen op boerenerf
De boerderij is de plek om kinderen te laten bewegen, gezond te laten eten en met de sector in aanraking te laten komen. 'Boeren hebben goud in handen', stelt Judith de Rijk van LekkerBoer.
Terwijl een groepje kinderen met een kok 'gezonde hamburgers' van kalfsvlees maakt, leidt melkveehouder Harry Bieleman uit Teuge andere kinderen met hun ouders rond langs de 'dames met zwangerschapsverlof' en melkrobots.
Aan het einde van de toer mogen de deelnemers aan kuilgras ruiken. Dat is voor een jongen een stap te ver, want in 'kuilvoer zit stront', denkt hij. 'Ruik maar, het is hartstikke fris en zurig', moedigt Bieleman aan die samen met zijn schoonouders en zwager 235 koeien melkt. Voorzichtig ruikt de jongen aan het gras. Het ijs is gebroken. 'Is hier ook een deo van?' grapt hij.
Een moeder wil weten hoeveel procent van de kalveren die op het bedrijf worden geboren, een vaarskalf is. Als Bieleman over het seksen van sperma begint, levert dat gelach op bij enkele jongens.
We hopen dat door de aandacht van de foodcamps ook BSO's weer naar de boerderij komen
Buurtsportcoaches
Even verderop hebben buurtsportcoaches Rico de Boer en Bas ten Have van Accres Apeldoorn een parcours van kuilpakken en autobanden uitgezet. Ook slootjespringen ontbreekt niet. 'Een gezonde leefstijl is een hip item. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vooral plezier beleven aan bewegen. Overgewicht is van alle tijden. Maar door sociale media en gamen blijven kinderen nog makkelijker binnen', stelt De Boer. Samen met diëtisten, psychologen en fysiotherapeuten begeleidt hij kinderen in Apeldoorn onder de noemer 'Cool 2B fit'.
De buurtsportcoach ziet de boerderij als goede plek om bewegen te stimuleren. 'De beleving tussen de trekkers, grote stallen en koeien is enorm. Wij maken zo veel mogelijk gebruik van materiaal dat al op een agrarisch bedrijf aanwezig is zoals autobanden en hooibalen.'
Onkostenvergoeding
Bieleman vindt het belangrijk dat de activiteit op de boerderij plaatsvindt. Voor het geld hoeft hij het niet te doen. Hij krijgt voor zijn deelname een 'kleine onkostenvergoeding.' Dat zit in de 7,50 euro die de kinderen en hun ouders moeten neerleggen.
'Wij willen deze kinderen laten zien dat het leuk is om op een boerderij te spelen. Dat is voor mijn kinderen zo vanzelfsprekend. Zij maken op het erf heel wat meters met hun traptrekkers en fietsen. Bovendien is dit positief voor de agrarische sector.'
Suiker
Chef-kok Jimme van Steinvoorn komt bijna handen tekort, als hij de kinderen helpt bij het bakken van de hamburgers en het maken van milkshakes. Het fornuis bij de foodtrailer van LekkerBoer is laag, zodat de vier- tot twaalfjarigen de hamburgers zelf kunnen bakken. Doel is dat kinderen lekker eten zonder al te veel suiker.
'Wist je dat er in een tube Heinz ketchup veertig klontjes gaan? Wij gaan de klontjes vervangen door aardbeien. Die hebben een zoete, zachte smaak. Voor de melk voor de milkshake hebben we de melk van de oudste koe van dit bedrijf, nummer 130, gebruikt', vertelt de chef-kok.
Supermarktketens
Judith de Rijk van LekkerBoer ondersteunt Van Steinvoorn bij de foodtrailer. Ze maakte supermarktketens als Jumbo en Albert Heijn enthousiast voor de foodcamp. Zij leveren producten voor de hamburgers en milkshakes.
Tot en met oktober vinden in Utrecht, Gelderland en Overijssel nog tien foodcamps op boerderijen plaats. De Rijk wil hiermee honderden kinderen en hun ouders naar het boerenerf trekken. Uiteindelijke doel is om actief te zijn in de 100.000-plusgemeenten van het land.
Buitenschoolse opvang
'We zijn begonnen om de BSO (buitenschoolse opvang) naar de boerderijen te trekken. Dat ging goed tot het ongeluk met de Stint. We hopen dat door de aandacht van de foodcamps ook BSO's weer naar de boerderij komen. Ze kunnen ervaren dat het boerenleven gezond is. Uit onderzoek door Food Hub blijkt dat ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen meer kennis over voedsel en de herkomst ervan krijgen. Anderzijds willen boeren graag hun verhaal vertellen. Dat zij dat op hun eigen manier kunnen vertellen en invullen, is een belangrijke aspect in de afweging om aan initiatieven mee te doen.'
Ook educatieboeren tonen interesse om de foodcamp in hun programma op te nemen. Boerinnen in Almelo hebben binnenkort de primeur.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZOB) #65691
Gebruikt, € 5.247
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 1040 YAK 4WD (HA) #60895
Gebruikt, P.O.A.
-
Claas VOLTO 870
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger TOP 962C dubbele hark
2023, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %