Elektrische JCB-minigraver werkt als dieselmodel

JCB heeft met de 19C-1E de eerste elektrische minigraafmachine in productie genomen. De ervaren Britse journalist Dan Gilkes heeft de nieuwe elektrische JCB getest en is enthousiast.

Elektrische+JCB%2Dminigraver+werkt+als+dieselmodel
© Eigen Foto

JCB kondigde vorig jaar aan met een elektrische minigraafmachine op de markt te komen. De nieuwe 1,9-tons rupsgraver 19C-1E levert volgens JCB dezelfde prestaties als het dieselmodel 19C. Volgens JCB kan de 19C-1E een hele werkdag op zijn drie of vier lithium-ion accu’s (15 of 20 kWh) draaien. Bij krachtstroom is de oplaadtijd circa 2 uur, bij 230 volt ongeveer 8 uur.

JCB heeft een voortrekkersrol gespeeld in de ontwikkeling van een dieseltechnologie met een lage uitstoot. Nu neemt JCB opnieuw het voortouw met de introductie van een elektrische minigraafmachine met lithium-ion batterijen. Dan Gilkes is al meer dan dertig jaar journalist op het gebied van bouwmachines. Hij is een ervaren tester en heeft de 19C-1E van JCB onderzocht.

Reservecapacieit

Uit eigen onderzoek van JCB blijkt dat de meeste klanten met een minigraafmachine van 1,9 ton niet 8 uur per dag hard werken. De testen tonen aan dat de gebruikers verrast waren over de resterende reservecapaciteit aan het einde van de dag. De testen van JCB hebben ook aangetoond dat de batterij tijdens de levensduur van de machine niet hoeft te worden vervangen.

Iedereen die zich zorgen maakt over het bijna opraken van de acculading krijgt een waarschuwing wanneer er nog maar 10 procent van de lading over is. Testen hebben aangetoond dat de minigraafmachine daarna nog 30 minuten is te gebruiken. Bij 5 procent lading gaat de machine in een modus die de bestuurder in staat stelt om naar de oplaadpositie te rijden.

De 19C-1E gebruikt een 48V elektrisch systeem om de hydraulica van stroom te voorzien, met een standaard 12V-accu onder de carrosserie om hulpapparatuur te laten draaien. De machine heeft hetzelfde Bosch-Rexroth load-sensing hydraulische systeem als de dieselversie. ‘Het voelt tijdens het werken ook volkomen natuurlijk, omdat het hydraulisch systeem ongewijzigd is’, zegt Gilkes.

Vijf keer stiller

Zoals bij alle JCB-graafmachines heeft de machine het 2Go-veiligheidssysteem. De bestuurder moet op de stoel zitten met de veiligheidsgordel aangesloten. De 19C-1E zou vijf keer stillen zijn dan de dieseluitvoering. Dit kan belangrijk zijn bij stedelijke aannemers, die ook ’s nachts willen werken. Het ontbreken van uitlaatgassen zal voor veel klanten het belangrijkste punt zijn.

In tegenstelling tot chauffeurs van elektrische auto's, die hun rij- en tankgedrag moeten aanpassen, moet de exploitant van de elektrische minigraafmachine slechts enkele wijzigingen in zijn dagelijkse werk aanbrengen. De stekker van de 19C-1E hoeft alleen 's nachts in het stopcontact.

Exploitatiekosten

JCB schat de servicekosten ongeveer 60 tot 70 procent lager dan die voor een vergelijkbaar dieselmodel, terwijl de geschatte exploitatiekosten voor bedrijven die gebruikmaken van een industriële elektriciteitsvoorziening ongeveer 50 procent lager zullen zijn dan voor diesel.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer